Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Pokud žáka nelze „vyjmout z výuky“ (viz článek Dítě nelze vyjmout z výuky o LGBT jen kvůli nesouhlasu rodičů), o co zákonný zástupce může žádat? Jak lze legálně upravit obsah vzdělávání?
Odpověď:
Neexistence institutu „vyjmutí z výuky“
Institut „vyjmutí z výuky“, a to konkrétně výuky na určité „téma“, s určitým „obsahem“, skutečně neexistuje. Není vymezen ve školském zákoně, ani v prováděcích právních předpisech
Instituty podle školského zákona
- Zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák mohou požádat o uvolnění z vyučování některého předmětu zcela nebo zčásti (§ 50 odst. 2, § 67 odst. 2 školského zákona).
- Zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák mohou požádat o uvolnění z vyučování, a to při dodržení podmínek stanovených školním řádem (§ 50 odst. 1, § 67 odst. 3 školského zákona).
- Žák může využívat podpůrné opatření spočívající v úpravě obsahu vzdělávání [§ 16 odst. 2 písm. b) školského zákona]. V 1. stupni podpory se jedná o obohacování učiva nad rámec ŠVP. Ve 2. a vyšších stupních podpory dochází k úpravě vzdělávání v dílčích oblastech, které žák vzhledem ke svým vzdělávacím potřebám a zdravotním omezením nemůže zvládnout nebo je zvládá alternativním způsobem (viz příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů). Takové podpůrné opatření musí doporučit školské poradenské zařízení.
Institut podle Lex Ukrajina
Podle § 3 zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, lze využít nahrazení vzdělávacího obsahu zcela nebo zčásti jiným vhodným vzdělávacím obsahem.
To znamená, že lze při vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta, který je cizincem, který požívá dočasné ochrany podle § 1 odst. 1 po dobu kratší než 12 měsíců, za účelem adaptace této osoby na vzdělávání podle školského zákona po dobu nezbytně nutnou zčásti nebo zcela nahradit vzdělávací obsah školního vzdělávacího programu nebo akreditovaného vzdělávacího programu jiným vhodným vzdělávacím obsahem podle potřeb dítěte, žáka nebo studenta.