Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
O co se opírají (z čeho vycházejí) následující dva body v minikalendáři Týdeníku č. 41?
- do 15. 10. – projednání vlastního hodnocení školy v pedagogické radě
- do 15. 10. – projednání výroční zprávy o činnosti školy za období předcházejícího školního roku v pedagogické radě
Odpověď:
Projednání v pedagogické radě vlastního hodnocení školy
Na základě § 12 odst. 1 školského zákona má škola povinnost realizovat vlastní hodnocení.
Byly zrušeny normy vyhlášky, která ukládala lhůty, ve kterých se vlastní hodnocení realizuje, a další podmínky vlastního hodnocení (např. oblasti vlastního hodnocení). V současné době proto platí, že škola (ředitel) je povinna zajistit vlastní hodnocení a ředitel školy určuje pravidla vlastního hodnocení (lhůty, oblasti, kritéria).
Pokud v určitém roce proběhlo vlastní hodnocení školy, lze předpokládat, že je zaměřeno na vlastní vzdělávání nebo na jiná opatření týkající se vzdělávací činnosti. Proto má být v souladu s § 164 odst. 2 školského zákona projednáno v pedagogické radě.
Projednání v pedagogické radě výroční zprávy
Vlastní hodnocení školy má být východiskem pro zpracování výroční zprávy (viz § 12 odst. 2 školského zákona).
Výroční zpráva má jako povinnou obsahovou náležitost obsahovat mimo jiné stručné vyhodnocení naplňování cílů školního vzdělávacího programu [§ 7 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 15/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů].
Z logiky § 164 odst. 2 školského zákona (Ředitel školy zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán, projednává s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy.) proto plyne, že v pedagogické radě by měla být projednána výroční zpráva.
Lhůta projednání
Ve školském zákoně nejsou stanoveny lhůty, ve kterých má ředitel v pedagogické radě projednávat zásadní pedagogické dokumenty nebo opatření týkající se vzdělávání.
Den 15. 10. se vyvozuje z data, ke kterému má být výroční zpráva předložena školské radě ke schválení. Do tohoto dne by měla být výroční zpráva (a vlastní hodnocení jako její podklad) projednána v pedagogické radě.