Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Žák základní školy na exkurzi organizované školou napsal do návštěvní knihy muzea nevhodný, vulgární nápis. Ke svému jednání se přiznal. Mám v úmyslu mu uložit důtku ředitele školy. Ve školním řádu v části „povinnosti žáků“ však nemáme výslovně uvedeno, že žák nesmí do návštěvní knihy zapisovat vulgární texty. Mohu mu uložit důtku ředitele školy?
Odpověď:
Úvodní shrnutí
Důtku ředitele školy lze uložit, pokud lze jednání žáka vyhodnotit jako závažnější porušení určité obecněji formulované povinnosti žáka vymezené ve školním řádu. Uložení důtky ředitele školy je podmíněno projednáním v pedagogické radě.
Obsah školního řádu
Školní řád nemůže a ani nemá obsahovat vyčerpávající výčet povinností žáka. Povinnosti žáka musí být formulovány přiměřeně obecně. V tomto smyslu MŠMT v dokumentu Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu uvádí zásadu pro tvorbu školního řádu: Uvážit, kdy je žádoucí stanovit přesná pravidla, a kdy je naopak vhodné uvést obecnější ustanovení; obecnější dikce umožňuje zohlednit specifické okolnosti a ponechává řediteli školy prostor pro zhodnocení konkrétního případu a pro rozhodnutí o jeho řešení (Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu, s. 1, dostupné zde).
Uložení důtky ředitele školy
Důtku ředitele školy lze uložit při porušení povinností stanovených školním řádem [§ 17 odst. 3 písm. c) vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů].
Je proto nutné zjistit, zda je možné jednání žáka vyhodnotit jako porušení určité obecněji formulované povinnosti vymezené ve školním řádu (např. povinnosti plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem; povinnosti se v průběhu vzdělávání chovat slušně a zdvořile, v souladu se zásadami dobrých mravů).
Důtka ředitele školy a porušení povinností určité závažnosti
Vyhláška č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vymezuje tři kázeňská opatření bez právních důsledků pro žáka: napomenutí, důtku třídního učitele a důtku ředitele školy.
Proto má (v rámci kázeňských opatření bez právních důsledků pro žáka) uložení důtky ředitele školy odpovídat nejvyšší míře závažnosti porušení pravidel stanovených školním řádem.
Podle § 17 odst. 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jsou součástí školního řádu pravidla pro ukládání napomenutí a důtek. Uvedená pravidla obvykle představují demonstrativní výčet porušení povinností stanovených školním řádem, která se považují za porušení určité závažnosti a která jsou spojena s uložením napomenutí, důtky třídního učitele nebo ředitele školy.
Důtka ředitele školy a projednání v pedagogické radě
Důtku ředitele školy lze žákovi uložit pouze po projednání v pedagogické radě (§ 17 odst. 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Projednání nepředstavuje souhlas pedagogické rady nebo schválení pedagogickou radou.