Na dotaz odpovídá PhDr. Ing. Pavel Štursa, specialista na ekonomickou oblast škol a školských zařízení.
Jako příspěvková organizace zřízená obcí jsme podle metodiky stanovili čerpání FKSP. V roce 2024 ale na naší škole dojde nebo došlo ke trojí změně:
- Od 1. 9. se zvýší počet zaměstnanců.
- FKSP se zvětšil o poskytnuté dary.
- Byla zrušena jedna „kolektivní akce“, se kterou jsme při čerpání FKSP počítali.
Můžeme v průběhu roku 2024 změnit rozpočet a pravidla čerpání FKSP?
Odpověď:
Na úvod je vhodné připomenout § 33 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů: Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub nákladů příspěvkové organizace ve výši 1 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci. Nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
Rozpočet FKSP sestavený k 1. lednu rozpočtového roku je plánem. Skutečnost může být, a pravděpodobně bude vždy, odlišná, což i ze samotného právního ustanovení vyplývá. V průběhu roku mohou nastat objektivní důvody ke změně, např.:
- změna objemu prostředků na platy,
- narůst darů do fondu,
- zrušení plánovaných akcí financovaných z fondu
- změna právních předpisů.
Zákon č. 250/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nestanoví pravidla změny rozpočtu FKSP nebo změny čerpání FKSP. Stejně tak tyto změny nezakazuje. Proto je manažerským rozhodnutím ředitele školy, zda rozhodne (případně spolu s odborovou organizací rozhodne) o změně rozpočtu FKSP nebo vnitřního předpisu/smlouvy nebo dohody s odborovou organizací určujících zásady čerpání FKSP.