Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Pochopil jsem to správně, že při maturitní zkoušce můžeme do pracovního listu z cizího jazyka dát zadání ověřující odbornou terminologii, které přímo nesouvisí s vylosovaným tématem?
Odpověď:
Ano. S účinností od 1. 1. 2025 se mění § 14d odst. 2 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou.
Toto ustanovení zní: Ústní zkouška z cizího jazyka se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího 1 nebo více zadání ke konkrétnímu tématu. U oborů vzdělání s kódovým označením kategorie dosaženého vzdělání M a L je součástí pracovního listu i zadání ověřující znalost terminologie vztahující se ke vzdělávací oblasti odborného vzdělávání, které nemusí navazovat na vylosované téma [zdůrazněno autorkou].
Novela odstraňuje rozpor, se kterým se potýkaly školy s obory kategorie dosaženého vzdělání M a L:
- řízený rozhovor při ústní maturitní zkoušce musel být monotematický (od tématu nebylo možné se odchýlit) a témata (vyhlášená podle § 79 školského zákona) byla obvykle všeobecná (vzdělávání, zdraví, cestování, koníčky),
- při maturitní zkoušce je nutné ověřovat i odbornou terminologii vztahující se ke vzdělávací oblasti u oborů kategorie dosaženého vzdělání M a L; ověření znalosti např. zdravotnické či strojírenské terminologie nelze navázat na vylosované téma (např. Londýn).
Novela reflektuje praxi, která ukázala, že nelze trvat na tematické souvislosti odborné terminologie s některými losovanými tématy.