Na dotaz odpovídá Mgr. Jan Fiala.
Žák se vzdělává v nepovinném předmětu Matematická cvičení. Na konci 2. pololetí učitel nemá dost podkladů pro hodnocení. Musíme i v případě nepovinného předmětu zajistit hodnocení v náhradním termínu? Ovlivní hodnocení žáka na vysvědčení, pokud se k hodnocení v náhradním termínu nedostaví nebo bude hodnocen „5 – nedostatečný“?
Odpověď:
Hodnocení v náhradním termínu
Ano, i v případě nepovinného předmětu je nutné zajistit hodnocení v náhradním termínu. Ust. § 52 odst. 3 školského zákona v této souvislosti nerozlišuje, o jaký předmět jde. Toto pravidlo proto platí i pro nepovinné předměty.
§ 52 odst. 3 školského zákona Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník, popřípadě znovu devátý ročník. |
Stejně tak se nepovinné předměty uvádí i na vysvědčení, a to na listu B, srov. vyhlášku č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání, ve znění pozdějších předpisů.
Nekonání opravné zkoušky
Z nepovinných předmětů se nekoná opravná zkouška (§ 53 odst. 1 školského zákona).
§ 53 odst. 1 školského zákona Žáci devátých ročníků a žáci, kteří na daném stupni základní školy dosud neopakovali ročník, kteří na konci druhého pololetí neprospěli nejvýše ze dvou povinných [zdůrazněno autorem] předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření, konají opravné zkoušky. |
Postup do vyššího ročníku
Hodnocení nebo nehodnocení žáka z nepovinného předmětu nemá vliv na postup žáka do vyššího ročníku (§ 52 odst. 1 školského zákona) ani na celkové hodnocení, např. „prospěl(a) s vyznamenáním“ (§ 16 odst. 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů).
§ 52 odst. 1 školského zákona Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných [zdůrazněno autorem] předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn, pokud mu nebylo povoleno opakování ročníku podle odstavce 6 věty třetí. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka. |
§ 16 odst. 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů Žák je hodnocen stupněm
|