Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Učitelka 1. stupně základní školy má vystudovaný
- bakalářský studijní program Pedagogika, obor Sociální pedagogika a volný čas a
- magisterský studijní program Sociální politika a sociální práce, obor Sociální práce.
Může jako kvalifikovaná vyučovat alespoň výchovy? A je u ní možné si doplnit celkovou kvalifikaci jinak, než celým studiem?
Odpověď:
Výuka výchov na 1.stupni základní školy
„Vzdělávací cesta“, která vede k získání odborné kvalifikace učitele 1. stupně základní školy, je uvedena v § 7 zákona o pedagogických pracovnících.
V případě „výchov“ v úvahu přicházejí § 7 odst. 1 písm. e) a f) zákona o pedagogických pracovnících.
§ 7 Učitel prvního stupně základní školy (1) Učitel prvního stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem …
|
Podle názoru autorky nelze magisterské vzdělání paní učitelky podřadit pod § 7 odst. 1 písm. e) zákona o pedagogických pracovnících a bakalářské vzdělání nelze podřadit pod § 7 odst. 1 písm. f) zákona o pedagogických pracovnících.
Proto nemůže jako odborně kvalifikovaná učit ani „výchovy“ na 1. stupni základní školy.
Získání odborné kvalifikace „doplňujícím studiem“
Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy je možné jen v následujících případech
- učitel prvního stupně základní školy absolvoval akreditovaný magisterský studijní program studijní v oboru pedagogika, případně akreditovaný magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřený na přípravu učitelů mateřské školy, vychovatelství nebo pedagogiku volného času [§ 7 odst. 1 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících],
- učitel prvního stupně základní školy absolvoval akreditovaný magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřený na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy [§ 7 odst. 1 písm. c) zákona o pedagogických pracovnících].
Učitelku uvedenou v dotazu nelze podřadit pod některý z těchto případů. Proto nemůže využít studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy.