Hospitační činnost je nedílnou součástí práce managementu školy. Mohou se na ní však podílet prakticky všichni pedagogičtí pracovníci. Říjen je vhodným měsícem pro zahájení hospitační. Školní rok se již rozběhl, noví učitelé se „otrkali“ a poznali se se svými žáky i kolegy.
Hospitace patří mezi kontrolní činnosti managementu školy. Většinou zahrnují návštěvu určité vyučovací hodiny či aktivity a následný pohovor – či chcete-li – rozbor.
Jak si co nejlépe poradit s hospitační činností?
1. Dopředu připravit plán hospitační činnosti a seznámit s ním pedagogické zaměstnance školy. Co by měl obsahovat?
- Popis situace ve škole, včetně počtu a jmen nových učitelů, případně asistentů pedagoga.
- Typy hospitací – hospitace vedení školy, vzájemná hospitace učitelů, hospitace uvádějícího učitele apod.
- Jména osob, které za management školy hospitace provádějí. Zpravidla se jedná o ředitele, jeho zástupce a pracovníky školního poradenského pracoviště. V naší škole provádějí kromě uvedených pracovníků hospitace také uvádějící učitele a předsedové předmětových komisí. Vycházíme přitom z dohody vedení školy, ŠPP a předsedů předmětových komisí.
- Jména uvádějících učitelů – po předmětech či přidělení konkrétním novým kolegům.
- Cíle a priority hospitační činnosti – zde je možné vyjít např. z materiálů ČŠI, která na každý školní rok vydává Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (rozklikněte).
- Frekvenci hospitací – vždy závisí na velikosti školy a časových možnostech hospitujících. Za vhodné považuji minimálně jednu hospitaci u učitele v jednom školním roce, ještě lépe jednom pololetí.
- Vzory hospitačních protokolů a záznamů následných pohovorů. Zde je možné využít vzorů dostupných na internetu, např. opět vyjít z materiálů ČŠI (rozklikněte). Doporučuji sestavit si vlastní formuláře pro různé typy hospitací, aby vyhovovaly potřebám konkrétní školy.
2. Sestavit rozpis hospitací a seznámit s ním učitele. Měl by učitel vždy dopředu vědět o hospitaci?
- U běžné hospitace zahrnuté do rozpisu hospitací doporučuji učitele s termínem hospitace seznámit. Platí to zejména u začínajících učitelů, při hospitacích ze strany uvádějících učitelů. Osobně připravuji plán hospitací na měsíc dopředu, učitel ví o hospitaci minimálně jeden den dopředu.
- Cílem by mělo být, aby hospitace nebyla strašák a činnosti učitele byly co nejpřirozenější, nejblíže běžné realitě, jeho obvyklému standardu.
- Vedení školy ale může provádět hospitace i bez předchozího upozornění, zejména při prošetřování stížností a jiných podnětů v souvislosti s kvalitou výuky nebo chování vyučujícího k žákům apod.
Nač při hospitační činnosti nezapomínat?
- Jde sice o jednu z hlavních kontrolních činností ve škole, které často působí jako strašák, přesto by ale mělo vyznění pohovoru vyznívat co nejvíce pozitivně a motivačně.
- Na cíle hospitační činnosti. Co přesně chci v hodině sledovat. Může to být práce učitele či některé její aspekty. Sledovat lze ale i práce asistenta pedagoga s konkrétními žáky nebo vzájemnou spolupráci učitele a asistenta (pak je vhodné, aby se pohospitačního pohovoru zúčastnili oba). Hospitace však může být zaměřena i na monitoring vzdělávání či chování konkrétních žáků.
- Hospitace poradenským pracovníkem, např. školním speciálním pedagogem, může mít depistážní funkci.
- Pohospitačního pohovoru se vesměs účastí učitel, který hodinu vedl, asistent pedagoga a hospitující. V případě závažných zjištění doporučuji účast ředitele školy (neprovádí-li hospitaci on sám).
- Vyhradit si na pohovor dostatek času a realizovat jej v klidném a příjemném prostředí.
- Při pohospitačním pohovoru začínat od kladů, ale zároveň netajit zápory.
- Vést pohovor jako rozhovor, dát učiteli možnost pro sebehodnocení, sebereflexi.
- Vyplnit o hospitaci i pohovoru příslušný protokol a zajistit podpisy hospitujícího i hospitovaného. Ve formuláři o hospitačním protokolu je vhodné dát prostor i pro názory hospitovaného, aby mohl vyslovit i případný nesouhlas s připomínkami hospitujícího.
- Zapsat záznam o hospitaci do třídní knihy.
- Zajistit uložení a archivaci hospitačního protokolu i záznamu z pohospitačního pohovoru.
Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.