Největší výzva měsíce října: cyklus vzdělávacích akcí pro zákonné zástupce

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Říjen zdánlivě patří mezi klidné a nenápadné měsíce školního roku. Výuka již naplno odstartovala, rozjely se i mnohé další plánované jednotlivé akce či dlouhodobější projekty. Začínají se ale také projevovat první větší či menší problémy, které je potřeba řešit a věnovat jim patřičnou pozornost. Prostě a jednoduše, vlak s názvem školní rok se rozjel a vyrazil z nádraží určeným směrem k dalším stanicím. I když v naší škole najel zmíněný vlak na správné koleje, objevila se před námi velká výzva v podobě pořádání cyklu vzdělávacích akcí pro zákonné zástupce.

Proč jsme se něco takového rozhodli uskutečnit? A co vše s sebou výzva tohoto charakteru přináší?

V současné době se jeví komunikace mezi školou a zákonnými zástupci žáků jako klíčová. Probíhá různými způsoby. Na většině škol se využívají elektronické informační systémy (Bakaláři, Škola online atd.), komunikuje se také prostřednictvím různých dalších platforem, jež jsme si osvojili v době covidové pandemie (Google Classroom, Microsoft Teams, Zoom apod.). Stále se pořádají třídní schůzky, tripartity, ale také různé další formy osobních setkávání.

U nás ve škole se pravidelně setkáváme se zástupci jednotlivých tříd, poslední půlrok také separátně se zástupci I. stupně. Jejich děti se vzdělávají v samostatné budově a některé potřeby se vzhledem k věku výrazně liší od zájmů žáků II. stupně a v našem případě také víceletého gymnázia. Právě tato setkání sloužila jako inspirace, proč pořádat vzdělávací akce pro zákonné zástupce. Vzešla z nich také některá témata a problémy, jejichž řešení se musí věnovat a vysvětlovat svá stanoviska rodičům. Protože se ukázalo, že mnohé z nich vnímají i zákonní zástupci jako klíčové, rozhodli jsme se, že se jim budeme v tomto školním roce věnovat. A hned na několika úrovních – v prvé řadě v rámci běžné výuky, za druhé v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a za třetí se zaměříme také na edukaci rodičů.

Jakými kroky jsme začali?

Nejprve byl sestaven tým lidí, který se bude vzdělávacím akcím pro rodiče věnovat. Kromě ředitelky ho tvoří převážně pracovníci školního poradenského pracoviště – metodička prevence, výchovná poradkyně, kariérová poradkyně a školní psycholožky, dále zástupkyně ředitelky školy a třídní učitelé některých tříd a vyučující občanské výchovy. Někteří členové týmu byli vybráni proto, že mají s podobnými akcemi již zkušenosti, jiní proto, že se podobným tématům věnují při práci se žáky, další patří mezi zaměstnance s výbornými organizačními schopnostmi.

Druhý krok představovalo vytipování klíčových témat, na které se budeme v rámci vzdělávacích akcí pro rodiče zaměřovat. Tady jsme vycházeli zejména z potřeb našich žáků – analyzovali jsme výchovné a vzdělávací problémy, kterým jsme se museli v minulém školním roce nejvíce věnovat. V úvahu jsme vzali i náměty ze zmiňovaných schůzek se zákonnými zástupci i další komunikace s nimi. Mezi klíčová témata, kterým se v tomto programu budeme letos věnovat patří např. bezpečnost na internetu, rizika spojená se sledováním pornografie či pravidla přijímacího řízení na střední školy.

Dále jsme si stanovili časový harmonogram jednotlivých vzdělávacích akcí. Zvolili jsme měsíční frekvenci – tedy jedna vzdělávací akce za každý školní měsíc. Ale jak už to tak bývá začali jsme výjimečně – v září se žádná akce neuskutečnila, za to v říjnu jsme realizovali hned dvě. V rámci těchto úvah jsme museli vyřešit i vhodný den a čas zvolené akce. Vycházeli jsme z toho, že rodiče chodí do zaměstnání, které v našem regionu končí v určitou dobu, a že je tedy třeba, aby jednotlivé akce začínaly až kolem 17,30 hod. a trvaly maximálně 90 minut. U většiny seminářů jsme zvolili prezenční formu, protože ji rodiče našich žáků preferují. V případě vzdělávací akce věnované pravidlům přijímacího řízení na střední školy jsme realizovali jak prezenční seminář, tak online webinář.

Následně jsme mezi jednotlivé členy týmu rozdělili úkoly, někteří dostali na starost hledání kvalitních lektorů v rámci jednotlivých témat, jiní se zabývají organizační stránkou věci, tedy zajištěním místnosti s potřebným technickým vybavením, další řeší propagaci těchto akcí v rámci školních informačních systémů i na sociálních sítích. Ředitelka školy a jiní zástupkyně se také věnují zajištění finančních prostředků na tyto aktivity (škola využívá zejména OP JAK II). V této souvislosti bylo také potřeba vyřešit, které ze vzdělávacích akcí dokáže škola zajistit svými pedagogy – např. seminář k přijímacímu řízení realizujeme již několik let a lektorsky ho vede ředitelka školy se školní psycholožkou a výchovnou a kariérovou poradkyní.

Jak proběhla realizace prvních vzdělávacích akcí pro rodiče?

První vzdělávací akce pro rodiče byla naplánována na 8. 10. 2025 a byla věnována bezpečnosti na internetu. Realizoval ji Bc. P. Schweiner z projektu E-Bezpečí, který funguje při Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. I když jsme akci pečlivě připravovali a věnovali jsme pozornost její propagaci, domnívali jsme se, že mnoho rodičů nepřijde. Nakonec jsme se ale dočkali velmi milého překvapení, protože dorazilo více než 30 zájemců. Všichni sledovali lektora s velkým zájmem a pozorně nasávali prezentované informace. Druhý den jsme obdrželi i několik e-mailů s velmi pozitivní zpětnou vazbou.

Také o seminář i webinář k přijímacímu řízení projevili zákonní zástupci našich žáků veliký zájem a dvě říjnová odpoledne tak věnovali studiu potřebných informací. Zároveň obdrželi prezentaci s informace i další materiály pro své ratolesti. Seznámili jsme je také s jednotlivými akcemi, které v rámci přípravy na přijímací zkoušky jako škola chystáme. Některé z nich, jako jsou např. profesní vyšetření v PPP či přípravné kempy k přijímacímu řízení a návštěvy různých středních škol, jsme již také úspěšně rozjeli.

Ve vzdělávacích aktivitách pro rodiče budeme nadále pokračovat. V listopadu nás čeká nelehké téma negativa sledování pornografie a jak o tom mluvit s dětmi. Přestože pro nás tyto akce představují velkou výzvu a jejich plánování a realizace jsou opravdu náročné, zájem o ně nás naplňuje velkou radostí. Zároveň z nás tyto aktivity nedělají školu jen pro děti, ale místo pro komunitní setkávání a vzdělávání.

Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.

TYDENIK MONCA182

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Největší výzva měsíce října: cyklus vzdělávacích akcí pro zákonné zástupce

Kontaktujte nás