Vedení školy často řeší, jak vytvořit podmínky pro kvalitní a smysluplné slovní hodnocení, aniž by přetížilo učitele. Tento praktický tip je určen všem, kdo chtějí svým kolegům pomoci zvládnout závěr roku bez zbytečného stresu a zároveň udržet kvalitu hodnocení na vysoké úrovni.
S blížícím se koncem školního roku vyvstává pro mnohé učitele otázka, jak efektivně a přehledně zpracovat slovní hodnocení – zejména když jich mají připravit několik desítek. Nabízíme několik praktických tipů, které mohou výrazně ušetřit čas i energii. Tyto návrhy slouží jako základ, který si každý učitel/ka dále přizpůsobuje konkrétnímu žákovi/žákyni, jejich pokroku a potřebám.
- Začněte od toho, co jde dobře
Vyberte si žáka či žákyni, u nichž se vám bude hodnocení psát nejsnáze. Tento první text pak můžete využít jako vzor, ze kterého budete vycházet při dalších formulacích. Vytvořte si rovnou dvě základní varianty – v mužském a ženském rodě.
- Stavějte varianty podle úrovní
Rozšiřujte vzorové věty o různé úrovně výkonu, např.:
- S atlasem pracuješ zcela samostatně.
- S atlasem pracuješ s občasnou dopomocí.
- Práce s atlasem je pro tebe stále výzvou.
- Používejte barevné značení
Různá hodnocení (pozitivní, neutrální, podpůrná) si barevně odlište. Při kopírování a sestavování finálního hodnocení tak rychle poznáte, které části ponechat. Barevné značení odstraňte až na závěr, nebo ponechte, pokud váš školní systém formátování nepřejímá:
VZOR: S atlasem pracuješ zcela samostatně. / S atlasem pracuješ s občasnou dopomocí. / Práce s atlasem je pro tebe stále výzvou. Portfolio máš kompletní, úhledně a systematicky vedené. / Tvé portfolio je kompletní, ale nepřehledné. / Na vedení a kompletaci portfolia potřebuješ ještě pracovat.
VÝSLEDEK: S atlasem pracuješ zcela samostatně. Tvé portfolio je kompletní, ale nepřehledné.
- Pracujte přehledně – pomocí rozklikávací navigace
Při psaní velkého počtu hodnocení je výhodné formátovat jména žáků jako nadpisy. Využijte zobrazení navigačního panelu – snadno pak přeskakujete mezi jednotlivými částmi dokumentu.
- Konzultujte a sdílejte
Zasekli jste se u jedné formulace? Neztrácejte čas. Sdílejte své návrhy s kolegyní nebo kolegou – někdy pomůže už jen to, že hodnocení vyslovíte nahlas a druhý vám jej pomůže přeformulovat.
- Nechte si pomoct od AI
Generativní umělá inteligence vám sice hodnocení sama nenapíše, ale může vám pomoci s formulací. Zkuste např. ChatGPT, Gemini nebo Copilot. Nikdy však nevkládejte osobní ani citlivé údaje žáků. Můžete začít např. takto:
„Jsem učitel/ka ZŠ, píšu závěrečné slovní hodnocení pro předmět Zeměpis, sedmý ročník. Pomoz mi s formulací. Vzorové hodnocení přikládám. Doptej se, pokud potřebuješ doplňující informace.“
- Šetřete síly – psychicky i prakticky
Pokud se vám nedaří plynule psát, udělejte si pauzu nebo začněte jiným jménem. Hodnocení není maraton na jeden zátah. I tady platí: nejdřív udělej to, co půjde snadno.
Slovní hodnocení může být kvalitní, osobní i přínosné – a přitom vás nemusí zcela vyčerpat. S trochou systému a sdílené práce lze celý proces zvládnout lépe – a s větším klidem.
Přeji všem kolegům a kolegyním klidné závěrečné týdny a dostatek sil pro práci, která má smysl.
Tipy připravila Mgr. Markéta Filla, Ph.D., učitelka se specializací dějepis a občanská výchova, metodička ICT. Žákům pomáhá najít cestu k tomu, jak být kompetentním občanem, který se s přehledem orientuje ve světě a je připraven na výzvy 21. století. Pět let působila jako zástupkyně ředitelky na soukromé ZŠ. Zaměřuje se na inovace ve školství a efektivitu práce učitele.