Rozhodnutí odejít z pozice ředitele školy nebývá nikdy jednoduché. Ať už je motivací skončení pracovního poměru, touha po změně, nebo osobní důvody, jedná se o významný milník, který ovlivňuje celoškolní komunitu. Dotkne se zaměstnanců, žáků, rodičů, zřizovatele i veřejnosti. Dobře naplánovaný a transparentní průběh vzdání se pracovního místa ředitele může napomoci hladkému předání a zachování kontinuity ve vedení školy.
Co vše tedy takový odchod obnáší?
1. Formální krok – podání vzdání se pracovního místa ředitele
Ředitel podává písemné vzdání se pracovního místa ředitele zřizovateli (§ 73a odst. 1 zákoníku práce), obvykle s předstihem několika měsíců. Současně může zřizovateli sdělit své představy o pokračování pracovního poměru nebo skončení pracovního poměru.
2. Komunikace rozhodnutí
Oznámení by mělo být strukturované a postupné. Nejprve je vhodné informovat zaměstnance školy, žáky a rodiče. Důležité je zvolit vhodný tón – vyvážený, srozumitelný, bez zbytečného patosu, ale zároveň lidský a empatický. Odcházející ředitel by měl poskytnout prostor pro dotazy, reakce. Transparentnost tohoto kroku rozhodně posiluje důvěru.
3. Informování veřejnosti
Zejména u škol s širší komunitní rolí je namístě informovat také veřejnost – prostřednictvím webových stránek školy, městského zpravodaje nebo sociálních sítí. Zde je vhodné poděkovat za dosavadní spolupráci a stručně naznačit další kroky (např. kdy bude vyhlášeno výběrové řízení).
4. Praktické kroky
Odcházející ředitel by měl zejména:
- projít fyzické dokumenty – protřídit šanony, připravit je k předání,
- digitálně uspořádat důležité složky a připravit je k předání,
- shrnout přístupové údaje (hesla, licence),
- zrevidovat vnitřní směrnice – upozornit na dokumenty vyžadující aktualizaci,
- předat informace o probíhajících projektech, spolupracujících institucích a smluvních závazcích,
- odevzdat evidenční předměty (např. razítka, klíče, podpisové certifikáty),
- připravit předávací protokol nebo protokoly.
5. Přerozdělení činností
V případě, že nový ředitel ještě není jmenován, je nutné, aby následoval postup podle organizačního řádu a kompetence ředitele školy započal vykonávat
- tzv. statutární zástupce ředitele (typicky vedoucí zaměstnanec a pedagogický pracovník) nebo
- zástupce statutárního orgánu (nemusí se jednat o vedoucího zaměstnance nebo pedagogického pracovníka).
Pokud takový zaměstnanec ve škole nepracuje, je nutné informovat zřizovatele. Zřizovatel v souladu se zřizovací listinou školy
- jmenuje zástupce statutárního orgánu (viz Metodicko-výkladová příručka k problematice konkursních řízení na vedoucí pracovní místa ředitelů škol a školských zařízení (čj. MSMT-37428/2019-1, aktualizace ke stavu k 30. listopadu 2019, s. 3, dostupné zde)
nebo
- může zajistit jmenování ředitele bez konkursního řízení na dobu určitou do doby jmenování ředitele podle výsledku konkurzního řízení; současně zřizovatel vyhlásí konkursní řízení bez zbytečného odkladu (§ 166 odst. 10 školského zákona).
6. Pracovní poměr bývalého ředitele
Vzdáním se pracovního místa ředitele pracovního poměr bývalého ředitele nekončí. Bývalý ředitel by měl profesionálně komunikovat s novým statutárním orgánem zaměstnavatele ve věci pokračování pracovního poměru nebo rozvázání pracovního poměru.
7. Lidský rozměr odchodu
Odchod z ředitelské pozice je nejen formální, ale i emoční událostí. Vzájemné poděkování, rozloučení se zaměstnanci i žáky a možnost symbolického uzavření jednoho profesního období má svůj smysl. I odcházející ředitel zůstává často členem školní obce – jako kolega, podporovatel nebo mentor.
Závěrem
Dobře připravený odchod může být ukázkou profesionality i respektu k instituci, kterou ředitel po léta vedl. Srozumitelná komunikace, praktická příprava a otevřenost vytvářejí předpoklad pro to, aby změna vedení nebyla krizí, ale přirozenou součástí života školy.
Tipy připravily Mgr. Lenka Vetýšková, ředitelka Gymnázia Vítězslava Nováka, Jindřichův Hradec, a PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D., specialistka na školskou legislativu.