V poslední době byla školám i veřejnosti představena velká revize rámcových vzdělávacích programů, která pochopitelně zahrnuje i rámcový vzdělávací program pro základní školy. Rámcové vzdělávací programy tvoří obecně vzdělávací rámec příslušného stupně vzdělávání, a školy z nich tedy vycházejí při tvorbě vlastního školního vzdělávacího programu. Na aktuální revize RVP musí tedy školy reagovat. Vzhledem k množství změn zřejmě většinou dojde k vytváření zcela nových školních vzdělávacích programů.
Rámcové vzdělávací programy stanovují:
- Hodnoty a cíle vzdělávání – důraz je kladen na podporu všech žáků
- Vzdělávací obsah – povinný základ zaměřený na klíčové kompetence, základní gramotnosti, průřezová témata a vzdělávací obory v rámci širších vzdělávacích oblastí.
- Rámcový učební plán – udává časovou dotaci jak pro společný vzdělávací základ, tak pro individuální rozvoj předpokladů a talentů žáků
- Pravidla pro hodnocení žáků
Jak se na tak významnou změnu ve škole připravit? Jak k ní přistoupit?
V první fázi je potřeba na úrovni managementu školy získat co nejvíce relevantních informací. V tomto ohledu je možné využít webových stránek, na nichž lze najít podstatné informace. Doporučujeme zejména:
- https://edu.gov.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
- https://rozcestnik.rvp.cz/revize-rvp
- https://msmt.gov.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
Na základě získaných informací je možné vytvořit základní plán, jak postupovat.
Co je potřeba do takového plánu zahrnout?
- Časový rámec – stěžejní je určit, odkdy bude škola podle nově vzniklého ŠVP učit (nejpozdější možnost je od září 2027). Z toho pak lze vycházet při časovém plánování dalších kroků – zjednodušeně jde o rozfázování jednotlivých činností a určení data dokončení příslušných fází.
- Základní diskuze o koncepci nového ŠVP – východiska: revidované RVP, stávají ŠVP, potřeby, požadavky a názory jednotlivých vyučujících, kteří budou podle vzniklého ŠVP učit. V tomto ohledu mohou školám významně pomoci především modelové školní vzdělávací programy, které lze nalézt na: https://revize.rvp.cz/modelove-svp-pro-zs
- Z hlediska volby příslušného typu vzdělávacího programu mohou jít školy dvěma základními cestami – rozhodnutí na základě společné diskuse („zdola“), nebo vedení – ředitel („shora“) stanoví jasnou koncepční linii a z té se pak následně vychází při samotné tvorbě ŠVP. Toto většinou závisí na stylu vedení ředitele školy, velikosti pedagogického týmu i jeho nastavení, např. v oblasti přijímání změn, kreativity, využívání moderních výukových metod apod.
- Určení týmu, který bude ŠVP vytvářet. Každá škola by měla mít určeného koordinátora školního vzdělávacího programu, který by měl stát v čele skupiny pedagogů, jež klíčové změny v ŠVP realizuje. Vedení školy by mělo mít v koordinátora ŠVP důvěru a spolupracovat s ním. Stejně tak je nutné zamyslet se nad tím, jak velký bude tým pedagogů. To pochopitelně závisí především na velikosti školy a počtu učitelů. V případě velkého pedagogického sboru bude určitě potřeba učitele rozdělit do menších pracovních skupin, např. podle předmětových komisí na druhém stupni, nebo podle vyučujících v jednotlivých ročnících na 1. stupni.
- Zprostředkování příslušných materiálů týmu. Umožnění účasti na vzdělávacích akcích zaměřených na implementaci revidovaného RVP do školních vzdělávacích, případně realizace takové vzdělávací akce přímo ve škole. V tomto ohledu doporučujeme nezaměřit se jen na koordinátora ŠVP, ale i další zaměstnance.
- Vytvořit přesný harmonogram akcí – může to být práce vedení školy, ale i koordinátora ŠVP. Zanést do něj strukturu pracovního týmu. Nastavit četnost schůzek pracovních skupin i konkrétní data výstupů apod. Stanovit pracovníky odpovědné za jednotlivé činnosti. Často se zapomíná na nastavení kontrolních mechanismů a postupů. Je tedy potřeba věnovat se i této velmi důležité činnosti z oblasti managementu.
- Součástí výše uvedeného harmonogramu by mělo být i nastavení systému komunikace mezi týmem a vedení školy. Je to velmi důležité zejména v případě, že vedení školy není primárně součástí týmu vytvářejícího ŠVP. To může být případ velkých škol.
- V souvislosti s revidovaným RVP a následnými změnami v ŠVP může vyvstat také potřeba pořízení nových učebnic, pomůcek či dalších materiálů. Změny se tedy mohou výrazně promítnout do ekonomické oblasti.
Rada na závěr: I když se příprava nového ŠVP na základě revidovaného RVP může jevit jako náročný úkol, který vyžaduje mnoho práce, nasazení a entuziasmu všech zúčastněných, je dobré ji chápat ve škole chápat jako obrovskou příležitost. Možnost zhodnotit svou dosavadní činnost, reflektovat společenské jevy, vzdělávací trendy i posilování mnoha klíčových kompetencí žáků a potenciálu a vzdělávání pedagogických pracovníků. Jistě nás všechny čeká náročné pracovní období, které ale může být naplněno mnoha pozitivními zážitky v rámci spolupráce mezi učiteli a vytváření „dobrého díla“ v podobě nového ŠVP.
Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.