Profesní tipy: příprava slovního hodnocení na vysvědčení

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Slovního hodnocení využívá v poslední době stále větší množství českých škol. Mnozí jej považují za užitečný nástroj. Jeho efektivní využívání však vyžaduje určitou průpravu všech aktérů, vysokou míru spolupráce mezi pedagogy a také nastavení některých formálních a administrativních mechanismů ze strany vedení školy. To platí zejména v případě, kdy se slovní hodnocení objevuje na vysvědčení.

Nač by se tedy mělo vedení základních škol v této oblasti zaměřit?

1. Připravit kvalitní interní dokumenty školy, v nichž se způsoby hodnocení výsledků vzdělávání objevují. Patří sem:

  • Pravidla hodnocení (součást školního řádu), která vydává ředitel školy a stanoví se v nich zásady hodnocení výsledků vzdělávání žáků. Přináší pravidla hodnocení, a to jak v hodnocení na vysvědčení, tak v hodnocení průběžném. V této oblasti slouží učitelům jako praktický návod.
  • Školní vzdělávací program, jenž by měl obsahovat část věnovanou tomuto tématu.

 

Oba dokumenty by spolu měly korespondovat a měly by se v nich tedy objevovat stejné informace, které se pak přenášejí do praxe.

2. Zajistit informovanost a vzdělávání pedagogických pracovníků školy v této oblasti. Učitelé by měli být seznámeni s obsahem výše uvedených dokumentů a měli by mu dobře rozumět. Zároveň by měli mít možnost absolvovat vzdělávací akci zaměřenou právě na slovní hodnocení, jeho metodiku, účel apod.

3. Připravit harmonogram práce se slovním hodnocení na vysvědčení na konci jednotlivých pololetí. Při používá slovní hodnocení na vysvědčení je totiž potřeba řešit i formální stránku věci. Patří sem:

Využití školního software, který umožňuje slovní hodnocení zapisovat. V některých případech může být zapotřebí dokupovat určité moduly či aktualizace.

Zajištění příslušných blanketů, na které se vysvědčení tiskne. V tomto ohledu se školy řídí Informacemi k vyplňování vysvědčení na základních školách od školního roku 2024/2025 aktualizovanými k 10. 1. 2025. Blankety se kupují u společnosti SEVT a všechny části podepisuje třídní učitel a ředitel školy a jsou opatřeny úředním razítkem.

Stanovit přesně formální stránku slovního hodnocení. Především jde o používání gramatických kategorií sloves. Pokud se využívá tvarů druhé osoby čísla jednotného, je vhodné žáka oslovit. Oslovení by mělo být součástí hodnocení vyučovacího předmět, který se na vysvědčení uvádí jako první – často českého jazyka a literatury. Velkou pomůckou může být v tomto ohledu písemně zpracovaný manuál, který mají učitelé k dispozici a mohou jej využívat. Kromě toho je ale potřeba vyřešit, zda se bude slovní hodnocení psát přímo do software, z něhož se pak tiskne či napřed do textového editoru, z něhož se následně zkopíruje. V praxi se osvědčila druhá varianta, je však třeba zajistit, aby všichni učitelé používali stejný textový editor se stejným nastavením.

Zajistit kontrolu, a to ve dvou rovinách:

  • Kontrola pravopisu a formální správnosti. Slovní hodnocení na vysvědčení by mělo mít jednotnou strukturu, i když jej připravují různí pedagogové. Ideální je určit učitele, který za toto zodpovídá, zejména na druhém stupni, kde se na tvorbě slovního hodnocení na vysvědčení podílí mnoho různých vyučujících. Určený pedagog pak zkontroluje a provede korekturu jednotlivých textů hlavně z hlediska pravopisu a stylistiky.
  • Kontrola dodržení zásad slovního hodnocení. V interních dokumentech školy jsou uvedena pravidla užívání slovního hodnocení. Př této kontrole je potřeba ověřit dodržování těchto zásad, ale kvalitu hodnocení. Eliminovat nevhodné výrazy, formulace. Při této činnosti je třeba hlídat i to, zda jednotliví učitelé hodnotí výsledky a pokroky v daném předmětu a nesklouzávají k hodnocení chování či povrchnosti.

 

Zajistit, aby škola mohla slovní hodnocení snadno převést do klasifikace pro účely přijímacího řízení či při přestupu žáka na jinou školu. V tomto ohledu v praxi osvědčily především dva nástroje. Kvalitní metodický návod pro jednotlivé učitele v prvé řadě. A převodní tabulka, kterou spravuje třídní učitel. Je potřeba, aby se s tímto nástrojem pracovalo pravidelně (po každém pololetí je potřeba aktualizovat a doplnit vložené údaje) a byl k dispozici také vedení školy.

S dostatečným předstihem připravit časový harmonogram. Každá z výše uvedených činností vyžaduje pečlivý a zodpovědný přístup všech aktérů. S tím se pojí i větší časová náročnost při přípravě vysvědčení, než je tomu při používání klasifikace. Lze tedy doporučit, aby termín odevzdání slovního hodnocení byl stanoven s dostatečným časovým předstihem – minimálně na konci prosince, respektive května, ideálně však hned v plánu na příslušný školní rok, který se připravuje na začátku školního roku.

Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.

TYDENIK MONCA182

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Profesní tipy: příprava slovního hodnocení na vysvědčení

Kontaktujte nás