Trochu vzdycháme, když se po prázdninách nemůžeme dostat do pracovního rytmu. S trochou nadsázky to možná říkáme i po každém víkendu či nepatrně delším volnu. A určitě i po delší absenci ve škole. Jenže já mám na mysli starty učitelů, kteří nastupují do práce poprvé nebo změnili školu.
Musí počítat, že nějakou dobu potrvá, než si na sebe se třídou zvyknou, než najdou společnou řeč. Mluví se o tom, že ze začátku je třeba být přísný, osobně bych použil slovo důsledný. Důslednost se hodí vždycky, nicméně, když už se delší dobu známe, tak si můžeme dovolit i nějakou tu výjimku z pravidel i bez ztráty účinku i autority.
Zpočátku je výhodné dát třídě najevo, že to bude právě takhle. Je dobré předem zjistit, jak to bylo se třídou vloni, kde byla největší úskalí, co na děti zabíralo, co jim dělalo radost, jaká byla pro ně velká odměna… Měl by tedy sbírat informace od předchozího učitele, ovšem musí počítat s tím, že ten jen velmi obtížně zreflektuje vlastní přínos k tomu, že třída je dobrá nebo hrozná. Když to není možné, protože učitel odešel, tak od kolegů. Některé informace mu předají i samotní žáci.
Za nevhodný pokládám názor, že vlastně minulost třídy nového učitele nemusí zajímat, že si alespoň vytvoří nezaujatý, nezkreslený názor. Učitel je odborník a velmi dobře ví, že výsledek je vždy podmíněn více okolnostmi. A právě on představuje jeden podstatný vliv. A že minulost třídy, zejména když trvá nějaký rok, hraje také významnou roli.
Totéž ovšem platí i o zvykání na kolegy. Pokud neplánuje učitel jít za rok zase jinam, není třeba se sbližováním spěchat. Když je to trochu možné, vyplácí se nabídnout jim pomoc. Naopak je dobré, když někdo pomůže jemu, seznámí ho se zvyklostmi, pak je vklouznutí do nového prostředí ještě jednodušší.
Někdy může učitel nastoupit do třídy v průběhu roku. To je samozřejmě ještě
komplikovanější. Vzniklé třecí plochy by neměl svádět na žáky, ani na minulého učitele. Prostou změnou důležité osoby dojde nutně k řadě ke změn. Měl by tedy laskavě, důsledně, bez sankcí přizpůsobovat třídu svým představám a přístupům. Ovšem pokud nechce dělat zásadní změny, měl by se velkoryse přizpůsobit stávajícím praktikám ve třídě.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.