Jak by se měl učitel chovat k dětem a žákům? Jak k nim přistupovat? Co mít na paměti, aby vztah učitel-žák stál na kvalitních základech? Zeptali jsme se dětského psychologa dr. Václava Mertina, co by doporučil, co vypozoroval ve své bohaté praxi:
1. Děti jsou úplně stejné bytosti jako jsme my dospělí. Zasluhují si stejnou úctu a respekt.
2. Děti nastavují zrcadlo našemu chování, jednání i slovům.
3. Netrestejme je za přestupky. Odmítejme činy, ne dítě. Dávejme najevo svůj nesouhlas, využívejme dopady jejich činů a hlavně vymýšlejme způsoby odčinění a naší pomoci. Máloco je v chování dítěte tak hrozné, abychom je museli trestat.
4. Když jim něco nejde, když se chovají nepěkně, tak je dál trpělivě a vlídně učme příslušným dovednostem i vhodnému chování.
5. Nepleťme morálku do jejich přečinů, jde o chyby vznikající při učení i při vývoji.
6. Posilujme v dětech všude, kde lze, radost a pozitivní přístup k životu, k druhým lidem, k poznávání. Hodně se na ně usmívejme. I ke školnímu životu patří legrace.
7. Neustále je povzbuzujme ke slušnému chování a jednání. Sami s nimi jednejme a mluvme slušně a s respektem.
8. Buďme laskavě důslední a vytrvalí.
9. Poslouchejme pozorně, co nám sdělují slovy i činy.
10. Nikdy je nepřestávejme mít rádi a neopouštějme je.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.