Rada odborníka: jak motivovat žáky 9. ročníků ve II. pololetí

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Časté dotazy učitelů 2. stupně se týkají práce se žáky 9. ročníků ve II. pololetí. Dospívající už nevidí smysl v učení se nových informací, protože ať bude hodnocení jakékoliv, ze školy odcházejí (jejich pohled). Učit pak v takových třídách může být velice náročné. Sepsali jsme pro vás tedy několik tipů a nápadů, jak výuku zpestřit, žáky vtáhnout a vnitřně motivovat.

1. Spojit učivo s praxí a budoucností. Ať už chcete žáky naučit cokoliv, přizpůsobte to jejich světu, jejich budoucnosti. Může to být dobrý úkol i pro ně samotné nebo pro vytvoření skupin. K čemu bude budoucí zahradník potřebovat chemické vzorce? K čemu bude budoucí truhlář potřebovat informace o první republice? Úkol může znít: Najděte v tomto tématu 2 zajímavé a využitelné informace, náměty, nápady.

2. Zapojení do plánování. Nic nebrání možnosti udělat si ze žáků parťáky, přenést na ně snesitelný díl zodpovědnosti. Vymyslete společně třeba plán na zakončení roku, vyklizení stolů/skříněk, se kterými se uplynulých 9 let potkávali. Naplánujte a uspořádejte festival na ukončení školního roku. Zkrátka dlouhodobý pololetní projekt, kdy každý si může vybrat svou roli, a tu bude postupně plnit. Učitel bude k dispozici jako rádce, manažer, pomocná ruka, zároveň může u každého kroku žákům zvědomit, jakou dovednost, znalost ze školních let právě využili.

3. Projekty a zážitky. Chcete učit zábavně? Zapojte zážitkovou pedagogiku. Nechte žáky převléknout do kostýmů, udělejte pokusy, vytvořte prodejní galerii, nechte je vyzkoušet a zažít co nejvíce témat a oblastí. Propojujte předměty, nebojte se témat svých kolegů a zapojovat je a prolínat se.

4. Soutěživost, bodové hodnocení s jasnými kritérii. Soutěživost může skvěle fungovat jako motivační prvek. Je však potřeba stanovit jasná kritéria, která budou obsahovat nejen výkonové cíle, ale i např. využití soft-skills. Zkrátka aby každý mohl uspět a měl šanci vždy získat nějaké body. Stanovte milníky, kdy se budou body vyhodnocovat, přidělovat, násobit apod.

5. Pozitivní zpětná vazba. Každý má šanci na úspěch. Úspěch je vždy reflektován! Všímejte si i těch věcí, které zmizely, např. dnes žák neklepe nohou, dnes nevykřikuje jako obvykle atp. Dejte si práci s tím, abyste oslovili každého žáka ideálně jednou za den, minimálně však jednou za týden. Žák musí vědět, že je ve škole přijímán, viděn a reflektován.

2 bonusové tipy:

Využijte technologie. Dnes máme nepřeberné množství možností. Gamifikované učení, využívání technologií, online programů, máme obrovské zdroje audio i video záznamů, které lze využít jako odrazový můstek. Můžete dětem svěřit třeba vytvoření prezentace, podle které budou učit své spolužáky? Nebo ve skupinách vytvoří video, které se pak může prezentovat na stránkách školy nebo YouTube kanálu školy?

Učte pomocí příběhů. Příběhy zaujmou, udržují pozornost a pomáhají žákům zapamatovat si učivo lépe než teorie. Co nejvíce informací podávejte prostřednictvím příběhů. Nezapomínejte ale na závěrečnou rekapitulaci a shrnutí významu. Na příbězích naše společnost stojí a zaujmou i ty, kteří „na oko“ nedávají pozor.

Věříme, že vás tipy povedou k vlastním nápadům a originálním řešením nejen s deváťáky, ale i se všemi dětmi na 2. stupni ZŠ. Přejeme vám do 2. pololetí hodně úsměvů, radosti a milých objevů. A nezapomínejte, motivovat může i odpočinek, krátké zacvičení si a načerpání energie z dechu.

Připravila Mgr. et Mgr. Jana Pechancová, psycholožka a speciální pedagožka, která se v DYS-centru Praha věnuje diagnostice dětí, dospívajících i dospělých, dynamické diagnostice, konzultační, poradenské a reedukační práci s klienty.

TÝDENÍK MONČA(179)

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Rada odborníka: jak motivovat žáky 9. ročníků ve II. pololetí

Kontaktujte nás