Četl jsem, že v kterémsi zahraničí zjišťují zralost a připravenost dítěte na školní požadavky teprve, když vstoupí do první třídy. A podle zjištěné míry pak upravují pedagogické přístupy. My volíme jiný způsob uvažování a připravujeme dítě na to, co přijde – mateřská škola, první třída, druhý stupeň, střední škola…
Reálně jinou možnost nemáme, i když se objevují hlasy, byť zatím stále velmi sporadicky, že škola se má přizpůsobit takovým dětem, které jsou k dispozici. Teprve samotná praxe ukáže, jestli dítě požadavky zvládá, nebo ne. Tento názor má u nás několik háčků. Z tradice jsou čeští učitelé připravováni na jiný přístup a současně podmínky školství neumožňují větší volnost. Hromadné vzdělávání má jistá nezbytná pravidla, kterým se musejí všichni žáci (i učitelé) přizpůsobit – pokud ne, představuje to značnou komplikaci a nemohou do školy docházet. Při zvyšujícím respektu k různým vývojovým odchylkám i rozmanitosti ve výchovných přístupech rodičů je jasné, že stávající škola v podobě, kterou známe, nemá dobrou šanci všechny děti dobře zvládat. Naprosto tedy podporuji názor, že dítě, které se výrazněji odlišuje, komplikuje život v instituci sobě, leckdy druhým dětem a samozřejmě i učitelům.
Pomoc přichází v obou směrech. Na jedné straně budeme rodiče dál žádat, aby připravovali děti na podmínky dalšího stupně vzdělání, a na druhé straně budeme tlačit učitele, aby otevírali bezpodmínečnou náruč všem dětem. K tomu jim ovšem musíme vytvářet podmínky, rovněž systémově prostor pro větší volnost a současně je víc vzdělávat v přístupech k rozmanitým dětem.
My automaticky předpokládáme, že na vyšším stupni se k dítěti nebudou učitelé chovat tak pěkně jako v mateřské škole, na prvním stupni, v základce, na střední. Že budou mít od prvního září odlišné nároky. Někdy můžeme mít i pravdu – ovšem cestu rozhodně nespatřuji v tom, že se k dítěti budeme chovat léta předem podle předpokládaných požadavků i chování a jednání vyššího stupně.
Nezapomínejme, že organismus zraje a velké předbíhání vývoje není vhodné.
Podporuji tedy rozumné přípravy a současně apeluji na každý vyšší stupeň, aby se svými přístupy přicházel pozvolna a v hojné komunikaci s rodiči.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.