Snad málokteré dítě chodí do školy každý den úplně nerado. Zejména u nejmladších převažuje spíš pozitivní nota. Některé se těší na spolužáky, na paní učitelku, na některý předmět, na velkou přestávku, na pátek. Možná někdy na oběd. Ovšem je pravda, že občas vše pěkné přehluší obavy se setkání s učitelem na tělocvik nebo angličtinu, strach z plavání, z neúspěchu a špatné známky, z posměchu od spolužáků. U starších to bývá ještě složitější.
Za základ kladného vztahu ke škole pokládám důsledné pěkné chování všech dospělých. Nejen učitelů, ale i dalšího, tedy nepedagogického personálu. Nic by na tom nemělo měnit, že samotní žáci se leckdy nechovají pěkně. Dbáme na to, aby dětem nikdo neubližoval, aby si neubližovaly navzájem, aby se cítily v bezpečí. Nekřičíme na ně, ani se jim nevysmíváme. Ve třídě by měl zaznívat hojný smích. A když se něco přihodí, okamžitě hledáme řešení, snažíme se problém řešit. Jen pozor, poznámky, třídní a ředitelské důtky nepředstavují vhodné pedagogické řešení.
Důležité jsou kamarádské vztahy ve třídě. Na těch je třeba systematicky pracovat. Děti rovněž nežijí ve škole jen učením, je proto žádoucí pěkné prostředí. Přestože samy o ně příliš nepečují. Jen připomínám, že je důležité posilovat v nich povědomí, že to je naše třída, naše kytky i obrázky. A svoje prostředí si neničíme. A také my ve třídě patříme k sobě.
A jak posilovat dobrý vztah k učení?
Soustřeďme se na
- zájem
- úspěch
- spokojenost
- smysluplnost
- užitečnost
Nemusíme mít obavy, že dítě potřebuje, aby veškeré učení ve škole bylo přitažlivé, zajímavé… Vždyť i v rodinný život nabízí chvíle dobrodružství, napětí a odpočinek, ale také úklid, nakupování, mytí… Je však třeba, aby alespoň část pobytu ve škole byla pro dítě přitažlivá, radostná.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.