Březen s nálepkou Měsíc knihy u nás existuje od poloviny dvacátého století. Později byl název doplněn, zcela oprávněně, na Měsíc knihy a čtenářů. Vždyť co by byla kniha bez čtenáře?! Ale jak toho čtenáře „udělat“, vychovat? Už léta slyšíme, že děti čtou málo, nebo dokonce vůbec nečtou, ale čtenářská gramotnost je základní kámen dalšího vzdělávání. Přidejme se tedy ke skupině nadšenců a stálých optimistů, kteří se snaží najít cestu, jak dětem nabídnout knížku coby ten nejlepší pamlsek, aby se k ní neotáčely zády. Třebaže statistika říká, že v minulých dvou letech poklesl počet vydávaných knih, stále jich je na trhu tak velké množství, že se v nabídce člověk neznalý dost těžko orientuje. Na následujících řádcích přinášíme několik tipů pro nejmenší ne/čtenáře, o nichž byste měli vědět. A třeba se některým z nich trefíte do vkusu a chuti dětí.
Hned na začátku se nabízí ne kniha, ale přímo celý projekt – MOLEKULY ČTENÍ. Vznikl z nadšení tří žen, jejichž snahou je přivést děti ke čtení. Inspirovaly se v zahraničí, ale vycházejí z českého prostředí, spolupracují s českými autory, pedagogy a lingvisty. Knížky, vlastně útlé sešity, jsou sestaveny do dvaceti úrovní se vzestupnou obtížností textu, první sada začíná pouze obrázky beze slov a čtenáři se postupně propracují až ke stránkám plným textu. Portfolio témat i žánrů je co nejširší, aby si vybral každý (příběhy, verše, komiksy, encyklopedie…). Molekuly čtení jsou pro všechny začínající čtenáře, pro rodiče i pedagogy. S nimi vstup do literatury může být snazší. Objevíte je však na internetu.
Pokud hledáte vhodnou knížku v kamenném knihkupectví a chcete vsadit na jistotu, vyberte pro děti některou z autorských knih Petra Horáčka, který vydává knížky od roku 2021 anglicky v Británii, kde žije s rodinou, ale přes dvacet jeho knih si už mohou přečíst naše děti v češtině. Vůbec nevadí, že jsou adresovány těm nejmenším, odkázaným pouze na předčítání dospělými. Jeho knihy jsou založeny na krásných barevných obrázcích doplněných krátkými texty. Všechny příběhy charakterizuje vlídnost, humor a vždy v nich najdete nenásilné poslání. Úplně nejnovější je Ztracená ponožka (2025), vyprávění o králíčkovi, který hledá svou druhou ponožku, aby mohl na procházku. Hledá pod postelí, ve skříni, všude. Nikde ji nevidí, zato nachází jiné části oblečení: čepici, sukýnku, šálu… Nakonec se vydá ven jen s jednou ponožkou. Potká své kamarádky veverku a myšku, které mají pro králíčka překvapení – našly jeho ponožku! „A víte, co je nejlepší na tom, když něco ztratíte?… Ten krásný pocit, když to zase najdete!“ Přečteno za chviličku, slova spočítáte cobydup, ale dítě, jež se teprve seznamuje s písmenky, přečetlo celou knížku! A společně s dětmi se můžete kochat velkými obrázky, vyprávět, co vidíte, a těšit se z pohody.
Obdobně lze charakterizovat knížku britského autora dětských knih Petera Bentlyho BYLTOPES. Dostanete ji v našich knihkupectvích i v originále (Dogdunnit). Ve stejném roce (2024) vyšla v Anglii i v českém překladu. Ve skvělém přebásnění Robina Krále. Na několika stránkách dokázal Bently málo slovy a v rýmech napsat detektivní příběh s nečekaným rozuzlením. Ve městě psů a koček řádil zločinec. Inspektoru Mžourkovi i soudci Kňourovi (oba kocouři) je viník jasný: Byl to pes. Ale slavná detektivka Shirley Holmes má jiný názor, a hlavně přivádí svědkyni Áju Watsonovou, s níž nakonec odhalí pravého viníka: Byl to Kňoujarty. Knížka si získá děti i dospělé. Přímo se nabízí k předčítání, k prohlížení i k samostatnému čtení pro začínající čtenáře. Má totiž všechny potřebné atributy: velká písmena, málo slov, napětí i humor a atmosféru důvtipného příběhu, v němž dospělý najde paralelu s Doyleovými detektivkami s Sherlockem Holmesem, podtrhuje množství barevných ilustrací, jež mimochodem velmi připomínají tvorbu našeho Adolfa Borna; téměř člověka napadne, zda se jím nenechala Tor Freemanová inspirovat.
Knížka Jak si Kazi hledal domeček vyšla původně slovensky a v té době byla její autorka Zoya Ledecká ještě žákyní základní školy. Česky vychází po jedenácti letech, ale příběh určený opravdu těm nejmenším (3+) je stále aktuální: vysvětluje dětem s humorem a nadhledem, proč je důležité se starat o své zoubky. Kazi, jehož největším nepřítelem je zubní kartáček, hledá nový domeček. Dítě (čtenář) podniká mezi obrázky dobrodružnou cestu s hlavním hrdinou. Začíná u tesáků psa Lorda, přeskočí na čisté lesklé zoubky malé Emy a dostane se do Viktorovy pusy plné zubních kazů, a dokonce i k náhradním zubům babičky. Nakonec skončí v Zoubkovém království a zoubková víla mu dovolí s ní zůstat pod podmínkou, že bude dvakrát denně čistit domečky ze zoubků. Dětská fantazie autorky souzní s dětským čtenářem a dospělým pomáhá při debatách s dítětem na téma Zuby a péče o ně.
Není to záměr, ale další knížka, která nás zaujala, vyšla také původně slovensky. Můžou superhrdinové nosit brýle? Už název vzbudí zvědavost a to jistě autorka Soňa G. Lutherová měla v úmyslu. Předškolák Míša zažívá nejrůznější situace v každodenním životě. V sedmi kapitolách, tedy v sedmi krátkých příhodách, odehrávajících se během jednoho roku, se například skamarádí s Davidem, který je na vozíčku. Nebo zjistí, že jeho kamarád Fero, s kterým zažívá dobrodružství na chalupě, je Rom. Do školky přijde nový kluk s odlišnou barvou pleti a některé děti s ním nechtějí kamarádit. V maléru s bahnem při rybaření Míšovi pomůže „divná“ Lenka, již brání její bratr vysvětlením: „Ona není divná, je jiná.“ Ostatně i samotný Míša nosí brýle. Každá příhoda ukazuje na nějakou odlišnost, s níž se můžeme setkat, a přirozeně vysvětluje, že odlišovat se v něčem od většiny je normální a v pořádku a to, co máme stejné, je naše lidská podstata. Minipříběhy jsou čtivé, bohatě doprovázené ilustracemi Martina Krkoška, které skvěle rezonují s momenty, jež Míša a jeho kamarádi prožívají. Kniha je určitě vhodná pro rodinné čtení a také by mohla pomoci ve školkách i školách díky zpracovaným námětům.
A do šestice všeho dobrého SRDCE & HLAVA – Příběh o přátelství, který napsala Nishi Singhal a ilustracemi dotvořila Lera Munoz. Jména autorek znějí trochu exoticky, ale zpracovaná témata jsou všeobecná a celosvětová. Srdce (srdíčko) a Hlava (robůtek) jsou nejlepší přátelé, kteří si vzájemně pomáhají. Srdce přináší do přítomného okamžiku radost a lásku a Hlava se stará o to, co je nutné udělat. Jde vlastně o sérii příběhů a česky vyšla už i SRDCE & HLAVA – Potkávají kamarádku Pozornost. Laskavé příběhy pro děti i jejich rodiče napsané tak, aby děti porozuměly, co se děje v jejich srdcích a hlavách, jak zvládat emoce, uchopit intuici a jak ji používat v každodenním životě. V závěru knížek najdeme otázky k diskuzi a cvičení, které mohou dospělým pomoci při hovorech s dětmi. Příběhy jsou napsány s cílem připomenout nám, jak je důležité přistupovat ke světu s otevřenou myslí, a zároveň naslouchat svému srdci. Do života nám to přináší radost, vyrovnanost a klid.
Představené knížky, ač z různých koutů zeměkoule, spojuje několik styčných rysů. Jde o beletrii určenou malým dětem, proto jsou bohatě ilustrované. V každé nalezneme i kousek nonfiction, všechny pobaví i dospělého čtenáře a určitě vyzývají ke společnému čtení a povídání si o příběhu.
Připravila Šárka Krejčová, literární redaktorka, lektorka kurzů o dětské literatuře pro učitele ZŠ, v letech 1999 až 2012 šéfredaktorka nakladatelství Albatros, porotkyně literární části ceny Zlatá stuha, členka IBBY (Mezinárodní sdružení pro dětskou knihu).