Rada odborníka: jak začít nové pololetí

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Půl rok školního roku je za námi a svým způsobem od února začínáme znovu. První pololetí je minulost, kterou už nezměníme. Nezačínáme sice nové pololetí s úplně čistým štítem, protože všichni aktéři jsou stále stejní, nicméně měli bychom se všichni o to co nejvíc snažit. Takže vlastně bychom měli začínat od nuly, co jen to je možné. Alespoň dětem (i sami sobě) bychom to tak měli sdělit. A jestli jsme to dosud nedělali, měli bychom do druhého pololetí vnášet co nejvíc radosti i úsměvy.

Těm, kteří ukončili pololetí úspěšně, musíme popřát sílu a vytrvalost, aby nepolevili. A současně je v jejich úsilí podpořit –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ani oni to neměli zadarmo. 

Podstatnější jsou ti, kterým se něco nepovedlo a nedopadli úplně nejlépe nebo podle svých představ. Učitelé moc dobře vědí, v čem a jak by mohl každý žák zlepšit svou výkonnost. Měli by jim to říct v každém jednotlivém předmětu. Sami si to tak nepojmenují, ale na začátku nového pololetí by byl určitě vhodný formativní přístup. Zejména u starších žáků máme sice pocit, že oni to musí dávno vědět, protože jsme jim to v minulosti říkali přinejmenším stokrát. Stojí však za to, připomenout jim znovu, že pololetí nezačíná tři týdny před dalším vysvědčením, ale skutečně se vyplatí pracovat neustále. Nabídnout bychom jim měli i pomoc. A ne jen pusou, ale fakticky.

Neměli bychom zapomínat na to, že když dojde ke zlepšení o dva i tři stupně, měli bychom projevovat radost. A měli bychom zapomenout na to, že zlepšení o dva, dokonce o tři stupně není možné. Naopak stejné zhoršování by v nás mělo vzbudit potřebu hledání důvodů. Někdy je příčina řešitelná nebo alespoň srozumitelná.                                                                                                                                                    

Připomínat minulost bychom měli jen v tom pozitivním smyslu. Co se povedlo, kde se snaha a píle přetavily v pokrok, ve zlepšení. 

Kdyby šlo alespoň neformálně (papír na to netřeba) stanovit zcela konkrétní a možná jen velmi drobné kroky pro každé dítě, po jejichž splnění bychom mohli konstatovat úspěch a tedy zlepšení, by vůbec nebylo marné. Třídní schůzky nebo triády proběhly a možná už při nich se učitelé věnovali výhledům do budoucnosti, a ne jen tomu, jak se podařilo uplynulé pololetí.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Rada odborníka: jak začít nové pololetí

Kontaktujte nás