RADA ODBORNÍKA: jak zvládnout adaptaci žáků na nový školní rok?

Možná se Vám nechce po prázdninách naskočit zpět do školního roku rovnými nohama, možná byste si ještě chvíli užívali léta. A vězte, že většina vašich žáků to má podobně. Navíc je jistě čeká něco nového, což mnozí učitelé už říct nemohou. Přibude učení, změní se učitelé, možná budou ve třídě nebo dokonce budově, v níž loni nebyli. Nezřídka se mění i kolektiv. Pro většinu žáků je radost se po prázdninách vidět s kamarády ze školy – mnohdy se dva měsíce neviděli, mají spoustu zážitků, změnili se, skoro se nám zdá, že vyrostli a vyspěli rychleji, než kdyby tyto dva měsíce chodili do školy. Prázdniny vždy znamenají významný vývojový skok, často pro edukátory až nečekaný.

Čím žákům i sobě zpříjemnit adaptaci na nový školní rok?

1. S tím, co mají ve škole rádi a dobře znají, je vhodné se vytasit hned z kraje školního roku. Společná hra? Nějaký rituál? Přestávka na školním hřišti? Deskovky, které byly ve třídě minulý školní rok? Nějaká pomůcka, která má speciální význam – např. systém předávání si slova ve třídě? Návrat k jistotám, pokud jsou příjemné, vždy usnadní vstup do dalšího období, byť je jinak nové. K tomu patří třeba také výzdoba třídy, nebo dokonce chodby školy z fotografií z uplynulého školního roku či více předchozích let – může vyvolat milé vzpomínky, pobavit, potěšit.

2. O tom novém, co vzbuzuje nejistotu či obavy, je vhodné začít mluvit co nejdříve. Vyjasnit si, co třídu čeká, seznámit se s novými učiteli, s novými pravidly, s novými učebnami, s novými vyučovacími předměty apod. Jakmile víme, nač se připravit, přestává být neznámé děsivé, postupně si ho okoukáváme. Když pozvolna začne výuka podle rozvrhu, ač bez velkých nároků na výkony, rychleji se podaří dosáhnout určité rutiny, seznamování přirozeně probíhá.

3. Ač se třída schází již několikátý rok a kolektiv se třeba vůbec nezměnil, je zapotřebí počítat s adaptačním obdobím žáků. Ve třídě jako celku i v rámci vyučovacích předmětů u konkrétních pedagogů, je žádoucí si nastavit pravidla společného soužití i studijní pravidla pro daný vyučovací předmět. Toto je nutné si se žáky dohodnout, jakmile se setkáte, jinak si skupina začne tvořit vlastní nepsaná pravidla a jejich změna může být hodně náročná.

4. K adaptaci na nový školní rok patří i společné zážitky a společná příprava na nový školní rok. Mnohé školy už zavedly několikadenní adaptační výjezdy pro všechny žáky, nedělají je jen pro nově příchozí žáky. Když je organizačně nemožné se třídami na pár dní odjet, lze naplánovat adaptační týden nebo alespoň adaptační den/dny přímo ve škole. Při všech těchto akcích se velmi osvědčuje, když mladším ročníkům některé postupy vysvětlí ti starší. Řeknou jim, co je čeká, nač si dát pozor, čeho se naopak nemusí obávat, co se jim osvědčilo i jakých chyb se vyvarovat.

5. Program adaptačních dnů zpravidla kombinuje vzájemné seznamování (žáků i učitelů) za využití různých her, ale také společné diskuse o studijních povinnostech a životě ve škole, společné plánování některých studijních činností, seznamování s novými pedagogy, v neposlední řadě pak mohou přijít na řadu různé sportovní, turistické nebo výtvarné činnosti, při nichž si žáci vše společně užijí. Zásadním cílem adaptačních pobytů či dnů je žáky informovat a zprostředkovat jim společné příjemné zážitky. Nechceme výkony, rozhodně se nesmí stát, že někdo zažije při takových dnech pocit outsidera.

6. Další příjemným osvědčeným postupem při přípravách na nový školní rok je společná snídaně celé třídy nebo společná oslava narozenin všech žáků, kteří se narodili v době prázdnin a neměli příležitost se spolužáky slavit.

7. Pro nově příchozí se může hodit předem jim připravit něco pro ně známé. To se osvědčuje zejména u prvňáčků, jen je často nutná předchozí spolupráce s rodiči, kteří například pošlou společně s dětmi do školy pohled z dovolené nebo dodají vyučujícím fotku dítěte. V září pak děti může ve třídě čekat třeba obrázek velké lodi a na ní nalepená fota všech dětí i vyučujících s oznámením, že teď jsou na jedné lodi a vyrážejí na společnou plavbu a dobrodružství.

Přípravy na první dny školního roku mohou někdy vyžadovat více plánování a organizačního umu než přípravy na vlastní vyučovací hodiny. Vyplatí se vše promyslet a nachystat velmi zevrubně. To, že zahájení školního roku má být spíše pozvolné, bez okamžitého známkování a požadování výkonů, neznamená, že se nebude nic dít. Naopak program je zapotřebí mít naplněný, ať se žáci připraví na dělnou atmosféru i v průběhu výuky, ale současně nabudou společně s pedagogy dojmu, že nový školní rok by měl klapnout a není se čeho bát.

Připravila doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D., školní psycholožka, ředitelka DYS-centra Praha, z. ú., autorka mnoha odborných publikací a odborná garantka časopisu Školní poradenství v praxi.

TÝDENÍK MONČA(185)

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: jak zvládnout adaptaci žáků na nový školní rok?

Kontaktujte nás