ROZHOVOR: O agresi, konfliktech a východiscích

Rodinným stříbrem našeho lektorského týmu je bezesporu psycholog a etoped dr. David Čáp.

Jeho semináře pro sborovny domlouváme nadlouho dopředu, protože svým odborným a zároveň lidským, laskavým a pozitivním přístupem dokáže pomoci i s tak těžkými tématy, jako jsou agrese a konflikty (se žáky, s rodiči i ve sborovnách).

Vyzpovídali jsme ho, na co nejčastěji ve své praxi naráží:

MINI-TEXTY puškinová(2)

Davide, proč se zabýváš tématem agrese a zvládání vzteku?

Vlastně už když jsem se hlásil na speciální pedagogiku, tak mne to táhlu směrem k násilnému chování. Pak jsem státnicoval z etopedie (výchova a vzdělávání dětí a dospívajících s problematickým chováním), vystudoval psychologii a pracoval v institucích, kde bylo násilí tématem. A abych to zkrátil, posledních 8 let vedu programy Zvládání vzteku pro násilně se chovající muže v LOM Praha.

Daly by se vypíchnout dvě tři věci, které jsou v komunikaci lidí zaručeným spouštěčem konfliktu? Minami, o kterých je dobré vědět?

Narychlo mne napadá několik věcí: zakazování nebo přikazování, jak se má člověk cítit (Uklidni se! Přece se nic hrozného nestalo! To přeháníte!), opravování (Takhle to nebylo. To není pravda.) a také hodnocení ve smyslu nikoliv popisu toho, co se stalo, ale jaký ten člověk je (Váš syn je hrozný. Když je ve třídě, nedá se učit.). Určitě bychom toho našli více, ale s tímto se setkávám často.

Na jaké komunikační pasti nejčastěji narážíš ve vztahu učitel–rodič?

Na ty, které jsem popsal, a také na to, že si někdy vyučující sami mezi sebou nepředávají informace a pak působí nekompetentně.

Kdy nejčastěji drhne komunikace přímo ve sborovnách?

Já bych asi řekl, že komunikace má sklony k drhnutí vždy a nejvíc to drhne, když jedeme všichni na autopilota.

Uvedl bys příklad rad či tipů, které předáváš sborovnám? Které učitelům pomáhají cítit se v práci dobře?

Napadá mne třeba taková banalita, ale je strašně důležitá. Když se někomu něco podaří, řekněte mu to, poděkujte, oceňte ho. Přesně toto jednání pomáhá zvyšovat pocit jistoty a sounáležitosti ve sboru. Ostatně, když se něco nepovede, tak se o tom mluví hodiny a dny a týdny. Na to dobré se rychle zapomíná. A možná ještě jedna věc. Naučme se používat větu: Naše škola vyžaduje… naše škola očekává… naše škola rozhodla…. Není nutné všechno personifikovat.

Naše semináře pro sborovny s Davidem Čápem:


PhDr. David Čáp, Ph.D., je etoped, psycholog, psychoterapeut, lektor se zaměřením na řešení šikany, komunikaci školy s rodiči, kurzy zvládání vzteku a autor odborných publikací.

Předplaťte si náš Týdeník pro vedení škol

Od 1. 1. 2023 Vám každé pondělí zašleme profesní newsletter nabitý čerstvými aktualitami, tipy, radami, doporučeními a poradnou.

Chráníme Vaše osobní údaje. Můžete si to sami ověřit.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Mentoring právo

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

ROZHOVOR: O agresi, konfliktech a východiscích

Kontaktujte nás