Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Řešíme hodnocení žáka základní školy, který byl za první pololetí školního roku nehodnocen. Kde najdeme správný postup? Konkrétně zjišťujeme, zda se má jednat o komisionální přezkoušení nebo stačí zkoušení před třídou.
Odpověď:
Právní předpisy a hodnocení v náhradním termínu
V právních předpisech nenajdeme konkrétní postup, který má základní škola použít při hodnocení žáka v náhradním termínu.
V § 52 odst. 2 školského zákona je uvedeno pouze následující pravidlo: Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí nehodnotí.
Školní řád a hodnocení v náhradním termínu
Při hodnocení žáka v náhradním termínu jsou hodnoceny výsledky vzdělávání žáka. Proto je nutné vyjít z § 30 odst. 2 školského zákona: Školní řád obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů.
Ve školním řádu základní škola stanoví pravidla hodnocení v náhradním termínu. K těmto pravidlům obvykle patří
a) forma činností žáka (písemná, ústní, praktická),
b) maximální doba konání hodnocení v náhradním termínu,
c) hodnocení výsledků vzdělávání žáka komisí nebo jedním učitelem,
d) kritéria hodnocení výsledků vzdělávání žáka.
Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáka při hodnocení v náhradním termínu mohou být různá v různých školách.
Upozornění na terminologii
„Komisionální přezkoušení žáka“ je institut odlišný od „hodnocení v náhradním termínu“ podle § 52 odst. 2 nebo odst. 3 školského zákona.
Komisionální přezkoušení žáka se používá v případě, má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí a nejedná-li se o hodnocení chování nebo předmětů výchovného zaměření (§ 52 odst. 4 ve spojení s § 52 odst. 5 školského zákona).