Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
V naší ZŠ máme v tělocviku na druhé pololetí naplánováno jen plavání. Jeden otec nechce, aby žák chodil plavat. Není to ale kvůli zdravotním obtížím žáka. Je to kvůli tomu, že plavání naruší obvyklý rozvrh vyučovacích hodin a rodina žáka by musela přeorganizovat svůj zaběhnutý životní rytmus. Pokud by žák skutečně celé pololetí neplaval, jak jej máme z plavání hodnotit na vysvědčení?
Odpověď:
Plavání je součást základního vzdělávání podle RVP a ŠVP, ve škole je zařazeno do předmětu tělesná výchova. Žák bude „z plavání“ hodnocen podle pravidel, která vymezuje školní řád pro hodnocení výsledků vzdělávání žáka v předmětu tělesná výchova.
Je možné, že školní řád neobsahuje pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků určená pouze pro předmět tělesná výchova. Je však pravděpodobné, že ve školním řádu jsou samostatně vyčleněna pravidla pro získávání podkladů hodnocení a hodnocení výsledků vzdělávání žáka v předmětech s převahou výchovného zaměření (tj. i v předmětu tělesná výchova).
Pokud by podle pravidel daných školním řádem žák nesplnil podmínky hodnocení na vysvědčení, žák bude na vysvědčení „nehodnocen“. Následně bude hodnocen v náhradním termínu.