Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Jsem nový ředitel střední školy a chci se zeptat na situaci, kdy má žák málo známek a nemůžeme jej z několika předmětů hodnotit za 1. pololetí. Ve škole se používá postup, kdy žák musí o „přezkoušení“ (aby pak mohl být hodnocen známkou na vysvědčení) žádat. Je to tak správně?
Odpověď:
Nikoli. Postup, který se v dotazu označuje jako „přezkoušení“, se ve školském zákoně označuje jako „hodnocení v náhradním termínu“ a je upraven v § 66 odst. 5: Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června.
Z uvedeného je zřejmé, že žák má nárok na hodnocení v náhradním termínu přímo ze zákona. Ředitel je povinen určit pro hodnocení žáka náhradní termín, aniž by žák nebo jeho zákonný zástupce projevili jakoukoli iniciativu. Proto žák (nebo jeho zákonný zástupce) nemusí podávat žádost o hodnocení v náhradním termínu.