Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D. & Mgr. Jan Fiala.
Žák 4. ročníku nemůže být na konci 2. pololetí hodnocen z povinného předmětu „nevýchovného“ zaměření – z matematiky. Na prvním stupni základní školy dosud neopakoval ročník.
Jak se postupuje, pokud se žák k hodnocení v náhradním termínu nedostaví? Jak bude hodnocen z matematiky, jaké bude celkové hodnocení? Musí konat opravnou zkoušku? Postoupí do vyššího ročníku?
Odpověď:
„Nehodnocen“ z vyučovacího předmětu
Pokud se žák nedostaví k hodnocení v náhradním termínu z matematiky, na vysvědčení se uvede „nehodnocen(a)“, jak stanoví § 16 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů.
§ 16 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém pololetí hodnotit ani v náhradním termínu, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo „nehodnocen(a)“. |
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení bude „neprospěl(a)“, jak vyplývá z § 16 odst. 4 písm. c) vyhlášky č. 48/2005 Sb.
§ 16 odst. 4 písm. c) vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů Žák je hodnocen stupněm neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 – nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetí |
Nekonání opravné zkoušky
Z § 53 odst. 1 školského zákona plyne, že žák koná opravnou zkoušku za splnění dvou podmínek:
- pokud je žák hodnocen stupněm prospěchu „5 – nedostatečný“ z jednoho nebo dvou povinných předmětů „nevýchovného“ zaměření a zároveň
- pokud na daném stupni základní školy ještě neopakoval ročník.
§ 53 odst. 1 školského zákona Žáci devátých ročníků a žáci, kteří na daném stupni základní školy dosud neopakovali ročník, kteří na konci druhého pololetí neprospěli [zdůrazněno autory] nejvýše ze dvou povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření, konají opravné zkoušky. |
Pokud kterákoliv z těchto podmínek není splněna, žák opravnou zkoušku nekoná.
Konání opravné zkoušky zákon váže na neprospění z konkrétních předmětů, tedy na stupeň prospěchu „5 – nedostatečný“ z daných předmětů, nikoliv na celkové hodnocení.
Tedy v případě, že byl žák z určitého předmětu nehodnocen, opravnou zkoušku z něj nekoná (přestože celkově neprospěl). Jednoduše řečeno, není co opravovat. Při nehodnocení žáka vůbec nelze říci, zda jeho znalosti odpovídají stupni prospěchu „5-nedostatečný“, či nikoli.
Nepostoupení do vyššího ročníku
Žák, který na prvním stupni základní školy neopakoval ročník, z matematiky je „nehodnocen“ a celkově „neprospěl“, nepostoupí do vyššího ročníku. To znamená, že bude opakovat 4. ročník.
Podle § 52 odst. 1 školského zákona do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných [zdůrazněno autory] předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn, pokud mu nebylo povoleno opakování ročníku podle odstavce 6 věty třetí.
Podle názoru autorů „prospění“ žáka z povinného předmětu znamená, že žák je z daného předmětu hodnocen stupněm prospěchu „1-výborný“, „2-chvalitebný“, „3-dobrý“ nebo „4-dostatečný“.
Za situaci, kdy žák „prospěl“ z určitého předmětu, nelze považovat případ, kdy je žák z daného předmětu hodnocen stupněm prospěchu „5-nedostatečný“ nebo je „nehodnocen“.