Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Musí mít pedagogický pracovník v soukromé škole „nepřímou“ pedagogickou činnost? Pokud ano, kolik hodin?
Odpověď:
Podle § 22a odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících pedagogický pracovník v pracovní době koná přímou pedagogickou činnost a „nepřímou“ pedagogickou činnost. Uvedené ustanovení se vztahuje na všechny školy bez ohledu na zřizovatele.
Veřejné školy (zřízené státem, krajem, obcí, svazkem obcí) se liší od neveřejných škol (soukromých, církevních) tím, že týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti je stanoven nařízením vlády č. 75/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Část směny, která není přímou pedagogickou činností (stanovenou dle nařízení vlády č. 75/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů), je „nepřímou“ pedagogickou činností. Např. v rámci 40 hodin stanovené týdenní pracovní doby učitel základní školy vykoná 22 hodin přímé pedagogické činnosti. Pokud odečteme od 40hodinové týdenní pracovní doby přímou pedagogickou činnost (22 x 45 minut), získáme rozsah „nepřímé“ pedagogické činnosti (23,5 hodiny).
V případě neveřejných škol určuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitel a nemusí se řídit pravidly danými nařízením vlády č. 75/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z § 22a odst. 1 zákona o pedagogických pracovních však plyne, že pedagogický pracovník musí mít „nepřímou“ pedagogickou činnost v určitém, alespoň minimálním rozsahu.
Můžeme si představit marginální situaci, kdy v rámci 40hodinové týdenní pracovní doby ředitel školy stanovil týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti učitele základní školy jako 39 hodin přímé pedagogické činnosti.
Pokud odečteme od 40hodinové týdenní pracovní doby přímou pedagogickou činnost (39 x 45 minut), získáme rozsah „nepřímé“ pedagogické činnosti (10,75 hodiny).