Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.
Chystáme činnost uvádějícího učitele od 1. 1. 2024, který se bude věnovat začínajícímu učiteli během adaptačního období učitele. Nemohu nikde najít, zda musí uvádějící učitel splnit nějaké podmínky (např. doba praxe, absolvovaný kurz, třídnictví). Dále marně hledám pravidlo, podle kterého mám určit, kolik hodin týdně se má uvádějící učitel věnovat začínajícímu učiteli. Najdu tato pravidla v nějaké vyhlášce?
Odpověď:
Podmínky výkonu činnosti uvádějícího učitele
V zákoně o pedagogických pracovnících je vymezen pouze předpoklad výkonu činnosti provázejícího učitele. Podle § 24c odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících platí: Provázejícím učitelem může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti v délce 5 let.
V § 24b zákona o pedagogických pracovnících nejsou uvedeny žádné podmínky, které by musel učitel splnit, aby se stal uvádějícím učitelem. V současné době nejsou ani v žádném prováděcím právním předpisu (vyhlášce) stanoveny podmínky výkonu činnosti uvádějícího učitele.
Záleží proto pouze na řediteli školy, kterého učitele zvolí jako uvádějícího učitele. Z logiky věci by to měl být odborně kvalifikovaný zkušený učitel, který dokáže začínajícího učitele metodicky vést, průběžně a pravidelně s ním hodnotit přímou i „nepřímou“ pedagogickou činnost začínajícího učitele, seznamovat začínajícího učitele s činností školy a dokumentací školy.
Počet hodin „uvádění“ začínajícího učitele týdně
Stejně tak v zákoně o pedagogických pracovnících a v současné době ani v žádném prováděcím právním předpise není uvedeno, kolik hodin „nepřímé“ pedagogické činnosti v rámci týdne má uvádějící učitel vyčlenit na „uvádění“ jednoho začínajícího učitele. Rozsah činnosti uvádějícího učitele musí určit ředitel školy.