VÝBĚR Z DOTAZŮ: rozvržení pracovní doby

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Na dotaz odpovídá PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D.

Učitel ZŠ koná 11 hodin PPČ a současně má u stejného zaměstnavatele zavřenou DPP na 8 hodin týdně na koordinátora inkluze. Lze tyto dva pracovněprávní vztahy rozepsat do jednoho rozvržení pracovní doby?

puškinová

Odpověď:

Rozvržení pracovní doby u DPP

Snimek obrazovky 2023 10 01 v 14.26.56

Upozorňuji, že v novelizovaném zákoníku práce se neuvádítýdenní pracovní doba“, ale jen „pracovní doba“ zaměstnance vykonávajícího práci na základě DPP nebo DPČ.

Proto zaměstnavatel nemusí rozvrhovat pracovní dobu takového zaměstnance na týden nebo na celou dobu, na kterou je sjednána DPP. Je na zaměstnavateli, aby vyhodnotil, na jakou dobu může předem rozvrhnout pracovní dobu zaměstnanci vykonávajícímu práci na základě DPP. Lze si představit i situaci, kdy zaměstnavatel předem rozvrhne zaměstnanci jen jednu směnu.

Pravidelně vykonávaná práce ve školství na základě pracovní smlouvy a DPP

Pracovní dobu zaměstnance činného na základě DPP není nutné předem rozvrhovat jako opakující se týdenní pracovní dobu (viz výše).

Práce ve školství (a to i práce koordinátora inkluze) je však charakteristická svým opakujícím se týdenním (případně dvoutýdenním) cyklem. Pokud to zaměstnavateli vyhovuje a může na určité období (např. na pololetí školního roku) předem rozvrhnout koordinátorovi inkluze pracovní dobu pravidelně v rámci týdne, je to možné.

Zaměstnanec se dvěma pracovněprávními vztahy

Podle obecné zásady pracovního práva se práva a povinnosti z pracovněprávního vztahu vždy posuzují samostatně.

Pro zaměstnavatele to znamená, že musí samostatně rozvrhnout

  1. týdenní pracovní dobu pro výkon práce v pracovním poměru a
  2. pracovní dobu pro výkon práce na základě DPP.


Lze si představit, že v jedné listině (dokumentu) bude

  • v určité části uveden rozvrh týdenní pracovní doby učitele a
  • v jiné části rozvrh pracovní doby koordinátora inkluze (v rámci DPP).


Tyto části však musí být od sebe zřetelně a jednoznačně odděleny.

Podle mého názoru je však vhodnější, pro zaměstnavatele i zaměstnance přehlednější, pokud jsou rozvrhy pracovní doby zpracovány jako dva samostatné dokumenty.

 

 

 

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

VÝBĚR Z DOTAZŮ: rozvržení pracovní doby

Kontaktujte nás