MANAŽERSKÝ SPECIÁL: jak na motivaci učitelů – pohled ředitele školy

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

1. Stanovení jasných cílů a vizí pro nový školní rok
Učitelé potřebují vědět, kam škola směřuje a jak jejich práce přispívá k dosažení těchto cílů. Ředitel by měl na začátku roku sdílet jasnou vizi a cíle, aby učitelé věděli, že jsou součástí něčeho většího a významného. Je skvělé, když se učitelé můžou na vytváření cílů a vizí podílet. 

2. Podpora profesního rozvoje
Poskytnutí možností pro další vzdělávání a profesní růst je klíčové pro udržení motivace učitelů. Nabídka seminářů, školení či mentoringu ukazuje, že škola investuje do jejich rozvoje a podporuje jejich kariérní růst. Zároveň tím vedení školy dává najevo důvěru v profesní růst a seberozvoj jednotlivců.

3. Ocenění dosavadních úspěchů
Na začátku školního roku je důležité reflektovat úspěchy z minulého roku. Ocenění učitelů za jejich práci nejen zvyšuje jejich sebedůvěru, ale také motivuje k dalšímu úsilí. Učitelé většinou pozitivně vnímají pochvalu a ocenění.

4. Podpora inovací a kreativity
Povzbuzení učitelů k experimentování s novými výukovými metodami a projekty může zvýšit jejich zájem o výuku. Podporujte inovativní přístupy a nebojte se rizika spojeného s novými postupy, ať už je to např. tandemová výuka, projektová, či badatelská činnost.

5. Budování týmového ducha
Silný a soudržný tým učitelů je základem  a pilířem úspěšné školy. Organizujte teambuildingové aktivity a pravidelné setkání, kde se učitelé mohou navzájem podporovat a sdílet své zkušenosti, vytvářet si společné vzpomínky a situace, na které budou rádi navazovat.

6. Zajištění podpory ze strany vedení
Učitelé musí cítit, že mají oporu ve vedení školy, zejména při řešení problémů. Ředitel by měl být dostupný, ochotný naslouchat a poskytovat potřebnou podporu v obtížných či náročných  situacích.

7. Uznání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem
Motivovaní učitelé jsou ti, kteří mají zdravou rovnováhu mezi prací a osobním životem. Z pozice vedení školy doporučuji minimalizovat posílání e-mailů v pozdních večerních hodinách, telefonování kvůli suplování o víkendu apod.  

8. Transparentní komunikace a otevřený dialog
Jasná a otevřená komunikace mezi vedením a učiteli je základem pro budování důvěry. Ředitel by měl pravidelně komunikovat s učiteli o plánech, změnách a očekáváních a zároveň jim poskytnout prostor pro vyjádření jejich názorů a obav.

Tipy připravila Mgr. Lenka Vetýšková, ředitelka Gymnázia Vítězslava Nováka, Jindřichův Hradec. Do funkce nastoupila v náročném roce 2020 a pro zvládnutí manažersko-organizační práce si vede profesní deník. Čerpáme z jejích postřehů pro jednotlivé měsíce, třeba inspirují (nejen) začínající ředitele.

TYDENIK MONCA99

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

MANAŽERSKÝ SPECIÁL: jak na motivaci učitelů – pohled ředitele školy

Kontaktujte nás