1. Stanovení jasných cílů a vizí pro nový školní rok
Učitelé potřebují vědět, kam škola směřuje a jak jejich práce přispívá k dosažení těchto cílů. Ředitel by měl na začátku roku sdílet jasnou vizi a cíle, aby učitelé věděli, že jsou součástí něčeho většího a významného. Je skvělé, když se učitelé můžou na vytváření cílů a vizí podílet.
2. Podpora profesního rozvoje
Poskytnutí možností pro další vzdělávání a profesní růst je klíčové pro udržení motivace učitelů. Nabídka seminářů, školení či mentoringu ukazuje, že škola investuje do jejich rozvoje a podporuje jejich kariérní růst. Zároveň tím vedení školy dává najevo důvěru v profesní růst a seberozvoj jednotlivců.
3. Ocenění dosavadních úspěchů
Na začátku školního roku je důležité reflektovat úspěchy z minulého roku. Ocenění učitelů za jejich práci nejen zvyšuje jejich sebedůvěru, ale také motivuje k dalšímu úsilí. Učitelé většinou pozitivně vnímají pochvalu a ocenění.
4. Podpora inovací a kreativity
Povzbuzení učitelů k experimentování s novými výukovými metodami a projekty může zvýšit jejich zájem o výuku. Podporujte inovativní přístupy a nebojte se rizika spojeného s novými postupy, ať už je to např. tandemová výuka, projektová, či badatelská činnost.
5. Budování týmového ducha
Silný a soudržný tým učitelů je základem a pilířem úspěšné školy. Organizujte teambuildingové aktivity a pravidelné setkání, kde se učitelé mohou navzájem podporovat a sdílet své zkušenosti, vytvářet si společné vzpomínky a situace, na které budou rádi navazovat.
6. Zajištění podpory ze strany vedení
Učitelé musí cítit, že mají oporu ve vedení školy, zejména při řešení problémů. Ředitel by měl být dostupný, ochotný naslouchat a poskytovat potřebnou podporu v obtížných či náročných situacích.
7. Uznání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem
Motivovaní učitelé jsou ti, kteří mají zdravou rovnováhu mezi prací a osobním životem. Z pozice vedení školy doporučuji minimalizovat posílání e-mailů v pozdních večerních hodinách, telefonování kvůli suplování o víkendu apod.
8. Transparentní komunikace a otevřený dialog
Jasná a otevřená komunikace mezi vedením a učiteli je základem pro budování důvěry. Ředitel by měl pravidelně komunikovat s učiteli o plánech, změnách a očekáváních a zároveň jim poskytnout prostor pro vyjádření jejich názorů a obav.
Tipy připravila Mgr. Lenka Vetýšková, ředitelka Gymnázia Vítězslava Nováka, Jindřichův Hradec. Do funkce nastoupila v náročném roce 2020 a pro zvládnutí manažersko-organizační práce si vede profesní deník. Čerpáme z jejích postřehů pro jednotlivé měsíce, třeba inspirují (nejen) začínající ředitele.