Ředitelna nepotřebuje vždy čtyři zdi. Může být tam, kde jsou lidé. Někdy stačí jen přesunout stůl, pár židlí, křeslo, kávovar, konvici s čajem – a místo formální kanceláře nabídnout otevřený prostor pro rozhovor.
Tento jednoduchý formát – neformální setkání ředitele školy se zaměstnanci v běžném školním provozu – může přinést překvapivě hluboký efekt. Lidé přicházejí na kávu, na čaj, na slovo, na ticho. Někdy jen na pár minut. A vzniká neformální prostor, kde není důležitá agenda, ale vzájemná důvěra.
Co „cestující ředitelna“ přináší?
- Přirozený kontakt mezi vedením a zaměstnanci bez nutnosti oficiálního „zápisu“.
- Bezpečný prostor pro názory, které by se jinde neozvaly.
- Drobné i zásadní vhledy, které mohou iniciovat pozitivní změny v kultuře školy.
- Otevřenost a srozumitelnost jako klíčové znaky leadershipu ve školním prostředí.
Jak na to?
- Zvolit vhodné místo – chodba, čítárna, spojovací krček, prostor u knihovny, odpočinkový koutek apod., podle pohybu i atmosféry.
- Připravit jednoduché posezení – několik židlí, křesla, kávovar, konvička, deka, květina, tabulka s otázkou k zamyšlení, tabulka čokolády, čaj a káva.
- Rozeslat krátké pozvání – neformální, lidské, které osloví i ty, kdo se běžně neozvou.
- Být přítomen celý den – naslouchat, reagovat, ptát se i mlčet.
Cestující ředitelna nesleduje cíl kontrolovat nebo vést poradu. Je to gesto. Prostor k naslouchání. Místo, kde se rodí důvěra, nápady a spolupráce – tam, kde jsou lidé.
Radu odborníka připravil PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., ředitel Základní školy a mateřské školy logopedické, Brno.