Profesní tipy: delegování úkolů a činností jako manažerský nástroj

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

V současné době čelí školy mnoha výzvám, kromě běžné výuky realizují různé projekty, pořádají různé akce pro žáky, rodiče i veřejnost, organizují zájmovou činnost. Management školy však musí věnovat svůj čas také ekonomické, právní i administrativní činnosti. Jak to vše stihnout? Řešení nepochybně představuje delegování úkolů a činností i na zaměstnance – učitele, vychovatele, ale i nepedagogické pracovníky, kteří nepatří k vedení školy.

Pojem delegování lze chápat jako převedení úkolů zpravidla vedoucího pracovníka na podřízené. Zároveň se při něm přenáší i pravomoci a odpovědnost. Jedná se o projev důvěry, který může působit jako motivační faktor.

Jaké jsou výhody delegování z hlediska managementu školy?

  • Umožňuje členům vedení školy zaměřit se na důležité manažerské činnosti, mezi něž patří plánování, organizování, rozhodování a kontrola v kontextu celé školy.
  • Funguje jako prevence zahlcení a pracovního vyhoření ředitele a jeho zástupců.
  • Posiluje kladné vztahy managementu se zaměstnanci.
  • Zvyšuje produktivitu týmu i vedení školy.

 

Co může delegování přinést zaměstnancům?

  • Působí jako velmi dobrá motivace.
  • Slouží k osobnímu rozvoji zaměstnanců, na něž jsou delegovány úkoly. Rozvíjí jejich nadání a dovednosti. Pověření pracovníci tak mohou nabývat sebevědomí, zvyšují své pracovní i odborné kompetence.
  • Podporuje pocit autonomie mezi zaměstnanci, což vede k vyšší motivaci a angažovanosti. Když zaměstnanec cítí, že je odpovědný za splnění úkolu a má pravomoci k rozhodování, zvyšuje to jeho pracovní spokojenost a výkonnost.
  • Zlepšuje pracovní morálku.
  • Podporuje kreativitu a inovace.
  • Podporuje celkový rozvoj lidských zdrojů ve škole.
  • Zvyšuje loajalitu zaměstnanců a podílí se na vytváření zdravého a příjemného klimatu v pedagogickém sboru.

 

Jak postupovat při delegování úkolů na zaměstnance? Čeho se případně vyvarovat?

  • Vycházet z organizační struktury školy a rozdělení funkcí mezi členy managementu.
  • Pečlivě vyhodnotit, které konkrétní úkoly lze delegovat na zaměstnance a které musí zůstat v kompetencích vedení školy. Na managementu by měly zůstat strategické rozhodovací úkoly, zaměstnanci pak mohou snadno vyřešit úkoly dílčí (např. ředitel školy rozhoduje o zaměření školního vzdělávacího programu, o koncepci ročního plánu). Na učitele jsou delegovány činnosti spojené s realizací a organizací jednotlivých dílčích akcí.
  • Jasně formulovat úkoly, cíle, požadavky, očekávané výsledky a termíny.  Vymezit pravomoci. Určit způsoby kontroly a vyhodnocování plnění delegovaných úkolů.
  • Výběr správných zaměstnanců pro konkrétní úkoly – východiskem je zájem ředitele školy o podřízené, znalost jejich silných i slabých stránek. Důležité je správné využívání potenciálu konkrétních pracovníků.
  • Věnovat se kontrole – sledovat průběh práce, poskytovat zpětnou vazbu, aby zaměstnanec věděl, zda postupuje správně či mohl upravit svůj přístup.
  • Nebát se delegování, překonávat bariéry. Někteří ředitelé se mohou obávat, že jejich podřízení neprovedou práci kvalitně. Mohou mít strach ze ztráty kontroly nad procesy. To může vycházet z nedůvěry k týmu nebo z přehnaného perfekcionismu.
  • Nikdy nezapomenout na vyhodnocení úkolu – pochvalu, poděkování, finanční ocenění.

 

Příklady úkolů, které lze ve škole delegovat na pedagogické zaměstnance:

  • Organizace vícedenních akcí – lyžařských zájezdů, škol v přírodě či exkurzí.
  • Rozdělování úvazků – pod vedením např. předsedů předmětových komisí se mohou učitelé sami domlouvat, kdo bude v jaké třídě v daném školním roce učit. 
  • Vytváření a koordinace školního vzdělávacího programu – ředitel po dohodě s učiteli vybere linii ŠVP a dál pracují učitelé pod vedením koordinátora ŠVP.
  • Koncepce ročníkových prací, organizace akcí s tím spojených.
  • Vedení a administrace různých projektů – Šablony, Erasmus+, výměnné zájezdy.
  • Starost o nové zaměstnance – podpora uvádějících a provázejících učitelů.
  • Správa a aktualizace webových stránek či sociálních sítí školy.

 

Rada na závěr: delegování úkolů i pravomocí by mělo být nedílnou součástí práce každého ředitele školy i jeho zástupců. Není třeba se ho obávat, ale naopak jej využívat jako užitečný nástroj, který pomáhá managementu, ale také zvyšuje kompetence zaměstnanců a má obrovský vliv na motivaci a osobní rozvoj pedagogických i nepedagogických zaměstnanců. Naučte se s delegování pracovat jako s něčím, co patří do běžného školního života a co pomáhá řediteli a jeho spolupracovníkům zlepšovat svoji práci, ale také chod a klima celé školy.

Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.

TYDENIK MONCA182

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Profesní tipy: delegování úkolů a činností jako manažerský nástroj

Kontaktujte nás