Plán osobního rozvoje je možné chápat jako mapu cesty, kterou si zaměstnanec kreslí sám a vedení školy do ní s respektem nahlíží. Každý z nás má své tempo, výbavu i jiné horizonty. Přesto můžeme mít společný rámec v podobě cyklu, ve kterém se chceme dále rozvíjet.
Zastavit se a podívat se dopředu
Formulovat si osobní cíle vyžaduje čas, odvahu i schopnost podívat se sám na sebe. Ve škole, která podporuje formativní kulturu, to může být uchopeno jako pozvání k zastavení se a pojmenování toho, kam chci směřovat – v profesi i jako člověk.
Cyklus mohou představovat každé dva kalendářní roky. Zaměstnanec si ve svém plánu osobního rozvoje stanoví konkrétní cíle – jasně, srozumitelně, pomocí aktivních sloves. Typicky 2 až 3. Pro pedagogické pracovníky je to navíc příležitost zkoušet si formulaci cílů podobně, jako ji rozvíjí u svých žáků. Učí se tím nepřímo to, co mnohdy vyžadují po žácích – říct, kam směřují, proč a jak to poznají.
A proč kalendářní roky?
Závěr školního roku bývá zatížený mnoha dalšími výstupy. Pokud by plán končil v červnu, přidával by se další „papír navíc“. Kalendářní dvouletí je rytmus, který je přehledný a šetří kapacity i energii. Průběžné vyhodnocovat můžeme kdykoliv v průběhu dvouletí – nejpozději do jeho konce.
Jak plán vypadá?
Formulář může být jednoduchý, přehledný a otevřený, s prostorem pro reflexi i konkrétní směřování. Zaměstnance při jeho tvorbě můžeme navigovat otázkami:
- Jaké cíle si stanovuji pro následující období? (formulace 2 až 3 konkrétních cílů)
- Jak si v současnosti v dané oblasti vedu? (krátká sebereflexe výchozího stavu)
- Jak stanovených cílů dosáhnu? (náčrt postupu, konkrétní kroky, metody)
- Jakou podporu k dosažení cíle potřebuji od vedení/od kolegů? (např. konzultace, čas, materiály, vzdělávání)
- Jak doložím, že jsem cíl splnil/a? (např. portfoliem, změnou praxe)
V části vyhodnocení plánu po skončení období se zaměstnanec vyjadřuje k otázkám:
- Kterých cílů se mi podařilo dosáhnout?
- Kterých ne – proč a jak s nimi budu pracovat dál?
Konkrétní příklady formulovaných cílů
- „Absolvuji kurz a konzultace s kolegou k práci s žákem s poruchou pozornosti, vyzkouším tři konkrétní metody a reflektuji jejich efekt v praxi.“
- „Otestuji tři nástroje umělé inteligence, které využiji při přípravě výuky, a sdílím konkrétní přínosy s kolegy na poradě.“
- „Zavedu pravidelné ranní kruhy ve třídě (min. 8x), naplánuji jejich témata a zpracuji zpětnou vazbu od žáků.“
- „Vyzkouším nový způsob komunikace s pedagogy při chystání akcí školy – jednotný formulář pro potřeby na výlet), vyhodnotím jeho funkčnost a navrhnu vylepšení.
- „Získám základní dovednost práce s novým softwarem pro evidenci docházky, využiji ho samostatně a zaznamenám případné podněty pro jeho úpravu.“
- „Podpořím příjemnější prostředí ve školní jídelně úpravou vizuálního stylu výdeje (nápisy, barvy, uspořádání), získám zpětnou vazbu od dětí a reflektuji ji s kolegyněmi.“
Cíle, které rezonují se školou
Některé z cílů mohou být formulovány na základě explicitního zadání ze strany ředitele školy – a to ve vazbě na aktuální směřování a koncepci rozvoje školy. V kontextu propojování osobního růstu s vizí celé organizace tak mohou být zaměstnanci vyzváni, aby alespoň jeden cíl orientovali např. na:
- rozvoj digitálních kompetencí,
- práci s AI ve výuce,
- posilování čtenářské nebo matematické gramotnosti u žáků,
- podporu wellbeingu ve třídě,
- slovní hodnocení, sebehodnocení.
Setkání k plánu v ředitelně
Každý pracovník se ke svému plánu může vrátit během individuálního rozhovoru v ředitelně, u pedagogických pracovníků ideálně v návaznosti na hospitaci přímé pedagogické činnosti, a to alespoň 1x za rok. Rozhovor nabízí prostor ke klidnému zastavení. Může být i překvapením – kolik věcí se vlastně podařilo! Plán osobního rozvoje není papír do šanonu. Jak trefně shrnula jedna kolegyně při hodnocení předchozího období: „I když jsem si tehdy ten cíl napsala trochu pod tlakem, nakonec mě to fakt nakoplo. Vlastně jsem si konečně dovolila zkusit to, co jsem dlouho odkládala.“
A přesně o to jde.
Tipy připravil PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., ředitel Základní školy a mateřské školy logopedické, Brno.