Profesní tipy: struktura řízeného rozhovoru ředitelky školy s učitelem

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Hodnocení práce učitele je důležité z několika zásadních důvodů, a to jak pro samotného pedagoga, tak pro kvalitu celého vzdělávacího procesu. Díky hodnocení lze včas odhalit, co funguje ve škole dobře a co je třeba zlepšit. Učitel, který má možnost přemýšlet o své práci, se stává vnímavějším a otevřenějším vůči změnám.

Hodnocení učitele by nemělo být nástrojem kontroly, ale prostředek jeho rozvoje. Pokud má být přínosné, musí být konstruktivní, otevřené a zaměřené na podporu učitele v jeho náročné práci. Pravidelné hodnocení posiluje důvěru mezi učiteli, vedením školy i rodiči. Jasné standardy a otevřená komunikace přispívají k lepšímu pracovnímu klimatu.

Hodnocení práce učitele by mělo probíhat pravidelně, ale zároveň citlivě a s ohledem na smysluplnost a podporu profesního růstu. Nejčastěji se doporučují hospitace ve výuce, a to jak ze strany ředitele školy, tak i vedoucího předmětové komise. Lze využít hospitační záznam, který může mít jednotnou podobu. 

Jednou za rok probíhá na naší škole řízený rozhovor ředitelky školy s jednotlivými pedagogy. Délka rozhovoru je cca 30 minut. Strukturu obdrží učitelé e-mailem, mohou se tak na rozhovor připravit. Svá vyjádření předávají ředitelce školy i v písemné podobě. K podnětům, nápadům, připomínkám atd. se může ředitelka školy vracet (níže je návrh struktury řízeného rozhovoru).

Struktura řízeného rozhovoru ředitelky školy s učitelem – školní rok 2024/2025

  1. Kvalita výuky
  • Jaké strategie používáte k motivaci žáků ve třídě?
  • Jak monitorujete a hodnotíte pokroky svých žáků?
  • Jaké inovace nebo nové metody jste zavedli do své výuky?
  • Jak pracujete se žáky, kteří potřebují individuální přístup?
  • Které oblasti své výuky považujete za nejúspěšnější?

 

  1. Spolupráce a školní klima
  • Jak hodnotíte spolupráci s ostatními učiteli a provozními zaměstnanci?
  • Existují nějaké překážky, které brání efektivní komunikaci nebo spolupráci ve škole?
  • Jaké změny by podle Vás mohly zlepšit školní klima?
  • Navrhujete nějakou úpravu ve školním řádu školy?

 

  1. Profesní rozvoj
  • Jaké vzdělávací aktivity nebo školení byste rádi absolvovali?
  • Vidíte nějaké oblasti, kde byste se chtěli zlepšit nebo rozvíjet?
  • Jak by Vám škola mohla lépe pomoci v rozvoji Vaší pedagogické kariéry?
  • Máte zájem o mentorování mladších učitelů, „praktikantů“ (uvádějící učitel, provázející učitel) nebo spolupráci na školních projektech?

 

  1. Budoucí cíle a plány
  • Jaké změny by podle Vás mohly zlepšit kvalitu výuky na naší škole?
  • Máte nějaké nápady nebo návrhy na nové projekty nebo aktivity, které by mohly obohatit školní prostředí?

 

  1. Podpora ze strany vedení
  • Co můžeme udělat, abychom Vám poskytli lepší podmínky pro Vaši práci?
  • Co by Vám pomohlo k zefektivnění výuky?
  • Jak hodnotíte postup vedení školy při stanovování nenárokové složky platu?

 

  1. Aktuální problémy a výzvy
  • Existují v současné době nějaké výzvy, které byste chtěli řešit?
  • Jaké problémy nejvíce ovlivňují Vaši práci a výkon žáků?
  • Existují nějaké situace, které by vyžadovaly naši okamžitou pozornost?

 

  1. Spolupráce se zákonnými zástupci žáka
  • Jak hodnotíte spolupráci školy a rodiny žáka?
  • Jsou ve většině případů akceptovány rodiči žáků Vaše podněty a požadavky vztahující se ke školnímu řádu?
  • Jsou nějaké konkrétní případy nebo situace, kde jste cítili nedostatečnou podporu ze strany rodičů?

 

Hodnocení učitelů tedy není o „kontrole“, ale o vytváření podpůrného a kvalitního vzdělávacího prostředí. Potěšující je fakt, že je řízený rozhovor pozitivně hodnocen učiteli i vedením školy. Nejtěžší je najít si čas na každého učitele a věnovat mu prostor k vyjádření. Ale jde to i při počtu 80. Tato investice se mnohokrát vrátí v podobě spokojeného pedagoga.

Tipy připravila Mgr. Romana Studýnková, předsedkyně Asociace středních pedagogických škol ČR, z. s., ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy, Přerov.

Studynkova foto

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Profesní tipy: struktura řízeného rozhovoru ředitelky školy s učitelem

Kontaktujte nás