Delphine de Vigan: Děti nade vše
V současné společnosti hrají velkou roli sociální sítě. Ve školním prostředí se opakovaně řeší, jak moc je používají děti a dospívající. Diskutuje se o tom, jaká rizika časté používání sociálních sítí má, jaká nebezpečí tam na mládež číhají. Co když ale není největším nepřítelem či rizikovým faktorem neznámý predátor, ale vlastní rodič?
Právě tenhle aspekt sleduje ve své knize Děti nade vše francouzská spisovatelka Delphine de Vigan. Hlavní postavou (záměrně nepoužívám označení hrdinkou) románu je Mélanie, matka dvou dětí Sammyho a Kimmy, žijící ve zdánlivě ideálním, spokojeném manželství. Mélanie se v mládí zúčastnila reality show, v níž zcela propadla. Přesto tento formát pořadu miluje a obdivuje jejich vítěze. Líbí se jí s tím spojené pozlátko – sláva, davy obdivovatelů. Proto si vybuduje svou vlastní „bublinu obdivovatelů“ a stane se z ní hvězda rodinných videí, která denně publikuje na sociálních sítích. Do centra pozornosti vystaví své dvě malé děti, které slouží jako „modely“ k propagaci zboží všeho druhu a jako herci ve falešné hře na ideální rodinu. Tento životní koncept přináší obrovské možností zdánlivé popularity ve formě liků a obdivných komentářů, ale také velký finanční zisk.
Co na tom, že celý život rodiny je podřízen schematickým pořadům, v nichž děti rozbalují krabice, nakupují ve stanoveném čase výrobky od jednoho písmene, jedí domluvené zboží a stávají se tak de facto malými otroky? Nic z toho Mélanie nevidí ani si nic takového nechce a neumí připustit. A to v podstatě ani ve chvíli, kdy je malá Kimi unesena… V tomto momentě vstupuje do příběhu vyšetřovatelka Clara, která představuje naprostý protipól hlavní postavy. Žena vychovaná v akademickém prostředí, dosud zcela netknutá virtuální internetovou realitou. Nenechte se ale mýlit, tenhle román rozhodně není detektivka. Nebudu ale dál čtenáři prozrazovat, jak děj knihy pokračuje, protože jej nechci ochudit o možná trochu nečekané vyústění příběhu.
Knihu Děti nade vše rozhodně doporučuji všem pedagogickým pracovníkům. Přináší totiž velmi zajímavý pohled na různé současné trendy života lidí na sociálních sítích. Ten se pro některé osoby, dospělé, často bohužel i děti stává důležitějším než život reálný. Autorka románu nastiňuje mnohé aspekty tohoto sociálního fenoménu. Sleduje různé roviny problému – etické, psychologické, ale i právní. Kromě toho se dotýká i dalších závažných společenských témat, např. pocitů osamělosti současné mládeže, ale i různých podob dnešní rodiny.
Kniha nutí k zamyšlení nad současným stavem společnosti. I když se odehrává ve Francii, čtenář vidí jasné paralely s naším prostředím. Autorka ukazuje, jak vše ve falešném virtuálním světě funguje, že tamní popularita a opravdovém reálném životě vlastně nic neznamená. Zároveň poměrně detailně popisuje, k jak velké destrukci osobnosti může v důsledku nadměrného používání sociálních sítí dojít.
Román je napsaný velmi čtivě a působí autenticky, místy až děsivě. Je zajímavým a přínosným příběhem o dospělých, kteří mohou svým rozhodnutím zničit život svým dětem, i když si myslí, že pro ně dělají jen to nejlepší.
De Vigan, D. Děti nade vše. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, a. s. – Odeon 2021, 310 s.
Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.