Být ředitelem školy znamená zvládat komplexní a náročnou roli, která zahrnuje mnoho dimenzí. Tato pozice vyžaduje nejen odborné znalosti a manažerské dovednosti, ale také schopnost empatického naslouchání, efektivní komunikace a strategického rozhodování. Ředitel školy se den co den potýká s různorodými výzvami – od organizačních a personálních otázek přes nastavování vzdělávacích vizí a cílů až po řešení konfliktů nebo podporu kolegů ve složitých situacích. Zároveň však každodenní práce ředitele zahrnuje vypořádávání se s ohromným množstvím administrativy, věnování se zdánlivě nepodstatným detailům a tolik náročné operativě, která často spotřebovává většinu energie. Mnohá rozhodnutí, která ředitel v průběhu dne učiní, ovlivňuje nejen zaměstnance, ale rovněž žáky a jejich rodiče.
Vedle toho všeho je však důležité nabízet možnost ukázat, jak ředitelská rozhodnutí vznikají, a podporovat tím vzájemnou důvěru a pochopení. Funkčním nástrojem, který může k prolamování bariér mezi ředitelem a zaměstnanci přispět, a posiluje také vzájemnou spolupráci, podporuje efektivní komunikaci a umožňuje nahlédnout do zákulisí ředitelské práce, může představovat jakési „stínování“ ředitele.
Co je „den s ředitelem“?
Představme si příležitost strávit celý pracovní den po boku ředitele školy a nahlédnout do dynamiky jeho každodenní práce. Za účelem zprostředkování co nejautentičtějšího vhledu může celý den začít jako obvykle brzy, klidně i společným startem na školním běžeckém páse v 6 hodin ráno, a končit v podvečerních či večerních hodinách vypnutím počítače a zamknutím dveří školy. Stínování nabízí jedinečný náhled na mnoho aspektů ředitelské práce – od strategických rozhodnutí a řízení týmu až po každodenní administrativu i osobní momenty spojené s emocemi a potřebami ředitele – člověka. Spolupracovník, který tento den absolvuje, má mimo jiné možnost vidět například:
- na kolik detailů se ředitel soustředí, na co reaguje a co vše zohledňuje;
- jak učí děti a žáky;
- jak vede hospitace a kontroluje práci;
- jak řeší telefonáty, e-maily;
- jak se na poradách, či při rozličných setkáních všeho druhu, rozhoduje, jak jsou tato rozhodnutí komunikována a realizována;
- jak komunikuje se všemi aktéry vzdělávání či poskytování poradenských služeb i organizačně-provozními partnery;
- jak řeší konfliktní situace či podporuje zaměstnance;
- kdy si najde čas na svačinu, oběd, kávu, nebo kdy se odpoutává od zdánlivě nekonečných povinností.
Realizace dne s ředitelem je organizačně nenáročná. Pozvání k tomuto dni mohou všichni zaměstnanci dostat na začátku školního roku na úvodní poradě. V případě zájmu by pak měli dostat možnost se kdykoli přihlásit. Organizačně-personální aspekty je třeba zajistit ve spolupráci s přímými nadřízenými tak, aby nebyly podmínky pro standardní fungování příslušného útvaru jakkoli dotčeny. V samotný den je vhodné neopomenout na některé formální kroky, které zahrnují například:
- zajištění zástupu zaměstnance ve spolupráci s jeho přímým nadřízeným;
- prohlášení o mlčenlivosti (zaměstnanec prohlašuje, že bude zachovávat mlčenlivost o všech údajích, provozně-organizačních, ekonomických, pedagogických informacích, s nimiž v průběhu dne přijde do styku);
- formulář ke zhodnocení (zaměstnanec dostává příležitost k písemnému zhodnocení dne, současně tím může splnit vzájemnou hospitaci, reflektuje případná obohacení, či navrhuje mnohdy tolik podnětná doporučení a podněty k zamyšlení).
Den, který mění perspektivy
Den s ředitelem není jen náhledem na roli vedoucího pracovníka, ale také příležitostí k osobnímu růstu obou stran. Je to den, který mění perspektivy, protože:
- posiluje vzájemné porozumění;
- přispívá k překonávání bariér a předsudků;
- nabízí inspiraci a vzájemnou zpětnou vazbu;
- rozvíjí empatii a porozumění rolím.
Díky tomuto dni mohou zaměstnanci lépe vnímat některá ředitelská rozhodnutí a kontext, ve kterém vznikají. Naopak ředitel může získat pohled na svou práci očima kolegů a může lépe reagovat na jejich potřeby. Každý okamžik, kdy ředitel otevřeně nabízí ostatním příležitost nahlédnout pod jeho ruce, může být strategickým krokem k soudržnějšímu a podporujícímu týmu, který z toho profituje při své práci s dětmi, žáky, jejich rodiči i kolegy.
Radu odborníka připravil PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., ředitel Základní školy a mateřské školy logopedické, Brno.