Profesní tipy: ředitelský backstage

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Být ředitelem školy znamená zvládat komplexní a náročnou roli, která zahrnuje mnoho dimenzí. Tato pozice vyžaduje nejen odborné znalosti a manažerské dovednosti, ale také schopnost empatického naslouchání, efektivní komunikace a strategického rozhodování. Ředitel školy se den co den potýká s různorodými výzvami – od organizačních a personálních otázek přes nastavování vzdělávacích vizí a cílů až po řešení konfliktů nebo podporu kolegů ve složitých situacích. Zároveň však každodenní práce ředitele zahrnuje vypořádávání se s ohromným množstvím administrativy, věnování se zdánlivě nepodstatným detailům a tolik náročné operativě, která často spotřebovává většinu energie. Mnohá rozhodnutí, která ředitel v průběhu dne učiní, ovlivňuje nejen zaměstnance, ale rovněž žáky a jejich rodiče. 

Vedle toho všeho je však důležité nabízet možnost ukázat, jak ředitelská rozhodnutí vznikají, a podporovat tím vzájemnou důvěru a pochopení. Funkčním nástrojem, který může k prolamování bariér mezi ředitelem a zaměstnanci přispět, a posiluje také vzájemnou spolupráci, podporuje efektivní komunikaci a umožňuje nahlédnout do zákulisí ředitelské práce, může představovat jakési „stínování“ ředitele.

Co je „den s ředitelem“?

Představme si příležitost strávit celý pracovní den po boku ředitele školy a nahlédnout do dynamiky jeho každodenní práce. Za účelem zprostředkování co nejautentičtějšího vhledu může celý den začít jako obvykle brzy, klidně i společným startem na školním běžeckém páse v 6 hodin ráno, a končit v podvečerních či večerních hodinách vypnutím počítače a zamknutím dveří školy. Stínování nabízí jedinečný náhled na mnoho aspektů ředitelské práce – od strategických rozhodnutí a řízení týmu až po každodenní administrativu i osobní momenty spojené s emocemi a potřebami ředitele – člověka. Spolupracovník, který tento den absolvuje, má mimo jiné možnost vidět například:

  • na kolik detailů se ředitel soustředí, na co reaguje a co vše zohledňuje;
  • jak učí děti a žáky;
  • jak vede hospitace a kontroluje práci;
  • jak řeší telefonáty, e-maily;
  • jak se na poradách, či při rozličných setkáních všeho druhu, rozhoduje, jak jsou tato rozhodnutí komunikována a realizována;
  • jak komunikuje se všemi aktéry vzdělávání či poskytování poradenských služeb i organizačně-provozními partnery;
  • jak řeší konfliktní situace či podporuje zaměstnance;
  • kdy si najde čas na svačinu, oběd, kávu, nebo kdy se odpoutává od zdánlivě nekonečných povinností.

 

Realizace dne s ředitelem je organizačně nenáročná. Pozvání k tomuto dni mohou všichni zaměstnanci dostat na začátku školního roku na úvodní poradě. V případě zájmu by pak měli dostat možnost se kdykoli přihlásit. Organizačně-personální aspekty je třeba zajistit ve spolupráci s přímými nadřízenými tak, aby nebyly podmínky pro standardní fungování příslušného útvaru jakkoli dotčeny. V samotný den je vhodné neopomenout na některé formální kroky, které zahrnují například:

  • zajištění zástupu zaměstnance ve spolupráci s jeho přímým nadřízeným;
  • prohlášení o mlčenlivosti (zaměstnanec prohlašuje, že bude zachovávat mlčenlivost o všech údajích, provozně-organizačních, ekonomických, pedagogických informacích, s nimiž v průběhu dne přijde do styku);
  • formulář ke zhodnocení (zaměstnanec dostává příležitost k písemnému zhodnocení dne, současně tím může splnit vzájemnou hospitaci, reflektuje případná obohacení, či navrhuje mnohdy tolik podnětná doporučení a podněty k zamyšlení).

 

Den, který mění perspektivy

Den s ředitelem není jen náhledem na roli vedoucího pracovníka, ale také příležitostí k osobnímu růstu obou stran. Je to den, který mění perspektivy, protože:

  • posiluje vzájemné porozumění;
  • přispívá k překonávání bariér a předsudků;
  • nabízí inspiraci a vzájemnou zpětnou vazbu;
  • rozvíjí empatii a porozumění rolím.

 

Díky tomuto dni mohou zaměstnanci lépe vnímat některá ředitelská rozhodnutí a kontext, ve kterém vznikají. Naopak ředitel může získat pohled na svou práci očima kolegů a může lépe reagovat na jejich potřeby. Každý okamžik, kdy ředitel otevřeně nabízí ostatním příležitost nahlédnout pod jeho ruce, může být strategickým krokem k soudržnějšímu a podporujícímu týmu, který z toho profituje při své práci s dětmi, žáky, jejich rodiči i kolegy.

Radu odborníka připravil PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., ředitel Základní školy a mateřské školy logopedické, Brno.

TYDENIK MONCA81

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Profesní tipy: ředitelský backstage

Kontaktujte nás