RADA ODBORNÍKA: jak by zněla „zlatá rada“ začínajícím ředitelům?

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Někteří naši klienti s „ředitelováním“ začínají, jiní se s funkcí po letech loučí. A právě toho jsme využili a položili 9 stručných otázek Mgr. Ladislavě Hazdrové, která v srpnu uzavřela svou profesní dráhu ředitelky školy.  Jak na ni vzpomíná? Co by doporučila? Jak se připravovala na odchod?

1. Milá paní Hazdrová, jak dlouho jste působila ve funkci ředitelky školy?

Ve funkci ředitelky 11 roků a na postu učitelky 33 let na jedné škole – Základní škole a Mateřské škole Libáň, okres Jičín (249 žáků v ZŠ, 53 dětí v MŠ, 35 zaměstnanců).

2. Věděla byste, kolik ministrů školství se za tu dobu vystřídalo? Kolik koncepcí, strategií?

22 ministrů! Počet koncepcí a strategií – bez komentáře.

3. Co je z Vašeho pohledu dobrým základem českého školství, na čem lze stavět? A co mu naopak nejvíce škodí?

Dobrým základem je určitě učitel, který je odborně vzdělaný, ale hlavně miluje svoji profesi. Práci s dětmi bere jako poslání a je ochoten se stále rozvíjet a sebevzdělávat. Stát by měl tyto pedagogy podporovat a vytvořit jim vhodné podmínky. Pokud bude spokojený učitel, budou spokojeni žáci a potažmo rodiče. Českému školství škodí neustálé změny, které přicházejí v časových vlnách (nejčastěji se změnou ministra) a nejsou vždy ku prospěchu.

4. Které období pro Vás bylo nejnáročnější a proč?

Asi to byla doba, kdy jsem začínala. Chtěla jsem vše splnit na 100 %. To bylo velmi náročné. Také jsem měla připravenu koncepci se změnami a obávala se reakce pedagogického sboru a zaměstnanců.

5. Co Vás podrželo v náročných situacích? O co jste se mohla opřít?

Náročné situace určitě přišly a bylo jich dost. Oporu jsem našla ve svém pedagogickém sboru, na který jsem se mohla spolehnout. Dále jsem se mohla opřít o svého manžela, který byl dost často mým poradcem. Také totiž zastával vedoucí pozici.

6. Co Vám dodávalo energii, co Vás posilovalo, z čeho jste měla radost?

Radost jsem měla vždy z dětí ve škole. Dodávaly mi energii, ale někdy i poučení a jiný pohled na svět. Také spokojený tým pedagogů byl pro mě vždy důvod k radosti z práce. Ale také ředitel přece musí být v pohodě! Mně velmi pomáhala dlouholetá supervize.

7. Který okamžik ve funkci byl pro Vás nejpůsobivější?

Kladný okamžik – neplánovaná, náhodně sdělená zpětná vazba od žáků, kolegů a rodičů.

Záporný okamžik – jednání s kolegyní, která se zachovala neprofesionálně.

8. Připravovala jste se cíleně na konec svého funkčního období a předání školy?

Ano a velmi svědomitě. Myslím si, že je to důležitý krok v profesním životě. Od září jsem si naplánovala několik důležitých etap tohoto rozhodnutí. Velmi mě těší, že vše proběhlo v klidu a ke spokojenosti pedagogického sboru a zaměstnanců školy.

9. Jakou „zlatou radu“ byste předala začínajícím ředitelům?

Berte ředitelování jako poslání a budujte si nadhled, který vám pomůže zvládnout těžké situace. Pro tuto funkci jste se rozhodli dobrovolně, tak si ji užívejte. Nezapomínejte požádat o pomoc své kolegy, delegujte kompetence, poslouchejte jejich názory a podporujte je. Myslete ale také na své zdraví a odpočívejte!

Mgr. Ladislava Hazdrová je bývalou ředitelkou ZŠ a MŠ. Nyní působí jako místopředsedkyně Asociace výchovných poradců a metodička dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. 

TÝDENÍK MONČA(199)

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: jak by zněla „zlatá rada“ začínajícím ředitelům?

Kontaktujte nás