RADA ODBORNÍKA – jak naučit žáky učit se?

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Velmi často v poradně se žáky řešíme, jak zvládnout větší množství učiva v situacích, kdy dosavadní způsoby učení už jim nevyhovují, nefungují a velké množství času stráveného učením neodpovídá výsledku.

Cestou, jak se naučit učit se, je dobře poznat sám sebe. Sdílíme 10 otázek či námětů, které mohou žáky navést, jak učení zvládat:

1. Kde se učím. Potřebuji vědět, jaké prostředí mi v učení pomáhá, jaké ne. Potřebuji ticho, klid, prostor bez přítomnosti jiných? Nebo mi vyhovuje zvukový podkres (jaký?) a přítomnost druhých? Mám dost světla? Pohodlnou židli?

2. Kdy se učím. Která doba je pro mě nejvhodnější? Učí se mi dobře ráno, odpoledne, večer? Neovlivní případné „noční učení“ můj následující den? Mám dostatek času?

3. Mé potřeby. Jsem na učení dostatečně naladěn, odpočinut, mám energii? Byl jsem na záchodě, najedl se, napil? Mám zajištěny všechny podmínky? Zavřel jsem sociální sítě, mobil přepnul do módu letadlo a dal ho mimo dosah? Vytvořil jsem si v počítači pracovní plochu, kde mám přístupné pouze zdroje potřebné k učení?

4. Odhad času a volba strategie. Vím, co se budu učit? Už jsem se s tímto učivem někdy setkal? Je složité? Kolik času mi asi zabere? Jak se budu učit –⁠ čtením, sledováním videí, počítáním, konstruováním modelu, přeříkáváním nahlas? Mám k učení potřebné pomůcky, zdroje? Vím, kde najdu přehledné materiály?

5. Pauzy. Umím si naplánovat pauzy a přestávky? TIP: Je lepší si odpočinout kvalitně, protože se pak lépe soustředíme na delší dobu (pětiminutové pauzy nestačí, je to chiméra). Pokud se učíme ze sešitu či monitoru, necháme odpočinout oči. Pokud se učíme z videa či nahrávky, necháme odpočinout uši. Pokud při učení sedíme či ležíme, naplánujme si protažení nebo třeba dřepy. Postarejme se také o fyziologické potřeby, dodejme tělu kvalitní cukry (které  mozek potřebuje pro ukládání informací).

6. Učení z textu. Vím, jak je text dlouhý? Vyhovuje mi velikost, typ písma, barva strany? Je text opatřen obrázky, grafy, symboly, vzorci? Rozumím nadpisu, klíčovým slovům? Potřebuji slovník pro porozumění cizím slovům, nebo si vystačím s domyšlením významu na základě porozumění kontextu? Píšu si k odstavcům klíčová slova na okraj? Používám post-ity? Podtrhávám, vyznačuji, využívám symboly pro přehlednost? Čtu si nahlas? Píšu si stručné informace bokem? Tvořím si podpůrný  „tahák“?

7. Způsoby zpracování učiva. Mohu si o probírané látce s někým popovídat? Pomůže mi doplnění učiva o zajímavostmi, nákresy, obrázky? Tvořím si o tématu informační balík? Potřebuji si učivo zpracovat do schémat, přehledů, myšlenkových map, seznamů, diagramů, komiksů, příběhů, písniček, básniček? Hledám, co by mi nejvíce pomohlo? Mám učení spojeno s pozitivními emocemi nebo zážitky?

8. Forma zkoušení. Vím, jak bude vypadat test, písemka, zkoušení? Vyhovuje mi test s výběrem odpovědí? Nebo umím spíše volně psát na zadané téma či otázku? Mohu využít své oblíbené propisky, pastelky, tužky? Mohu do testu kreslit? Mám k dispozici papíry pro zapisování poznámek a vlastních myšlenek nebo průběžných propočtů? Mohu požádat o změnu formátu zkoušení?  TIP: Když se při zkoušení nedaří, je dobré se uklidnit, nadechnout, požádat o malou chvilku na zorientování se v myšlenkách. A také se ujistit, že rozumíme otázce.

9. Ukládání do paměti a vybavování. Učím se před testem do noci? Nebo si raději dobře odpočinu a postarám se o sebe? Vím PROČ se látku učím, jak souvisí s mým oborem a cílem? Využívám nějaké paměťové techniky? Znám je? Ovládám je? Mám jasnou strukturu, do které si nové informace zasazuji? Když si nemohu vzpomenout, využívám brainstorming nebo vzpomínky, např. kde jsem se učil?

10. Strach a panika. Jak nejlépe relaxuji? Umím si odpočinout? Umím se odměnit za vydané úsilí? TIP: Součástí učení je i odpočinek, relaxace. Je vhodné učit se i různé relaxační techniky, a to ideálně v době, kdy jsme v klidu. Je důležité nepřepínat se, neplenit vlastní vnitřní zdroje. Plánujme, dělejme pauzy, vyvažujme čas učení a odpočinku. Odměňujme se za vydané úsilí. NÁDECH–⁠VÝDECH nám pomůže udržet pozornost. Odrazme se od maličkostí, nakonec se sestaví v celek.

A s čím žákům můžeme pomoci my pedagogové?

  • Naučme je dobře si formulovat cíle.
  • Ukažme jim osvědčené postupy, jak cíle naplnit.
  • Nabídněme žákům možnost opravy.
  • Zkusme naplánovat si společně termín zkoušení či písemek, aby se žáci naučili plánovat a přejímat zodpovědnost za své vzdělávání.

 

Přeji hodně zdaru.

Připravila Mgr. et Mgr. Jana Pechancová, psycholožka a speciální pedagožka, která se v DYS-centru Praha věnuje diagnostice dětí, dospívajících i dospělých, dynamické diagnostice, konzultační, poradenské a reedukační práci s klienty.

FB MONCA49

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA – jak naučit žáky učit se?

Kontaktujte nás