Negativní naladění rodičů vůči škole mívá více příčin. Někdy si nesou nepříznivé zkušenosti i vztah ke škole z vlastní docházky a nevědomky je přenášejí do současnosti. Jindy, vloni, předloni, možná už i letos udělali nedobrou zkušenost a dnes jsou nastraženi. Svým nedůvěřivým přístupem následně nepříznivě ovlivňují i dítě, jeho vztah nejen ke škole, ale často i k učení.
Základní investice, kterou by měl každý učitel učinit hned na začátku školního roku, je získání důvěry rodičů. Měl by s nimi přátelsky a hlavně individuálně mluvit. Platí to i pro rodiče bez většího zájmu o vzdělání potomka, případně i bez ohledu na jejich případný negativní přístup. Slova jsou však obvykle málo, důležité jsou činy. Tedy konkrétní podpora a pomoc. S těmi ovšem není šikovné začínat ve chvíli, kdy už došlo k problému a rodiče jsou naštvaní.
Nedůvěru má tedy škola šanci překonávat právě pozitivními činy. A měly by se týkat dětí i rodičů. Není třeba se podbízet, ale i učitel by měl myslet na PR. Měl by být vstřícný, usměvavý, otevřený, srozumitelný a konzistentní. Negativní slova i činy rodičů by měl vykládat nedorozuměním, nepochopením, a ne nepřátelstvím. Osobně jsem přesvědčený, že vytrvalým a důsledným pozitivním tlakem dosáhneme víc než negativním. Samozřejmě musíme počítat se „ztrátami“. Ale to platí, i když hartusíme, vyhrožujeme, trestáme…
Jsou ovšem rodiče, které nepřesvědčí nic. Měnit přístup by učitel neměl, jen si musí dávat větší pozor – tito rodiče se chytají každého, i jen domnělého přešlapu. A sebemenší nedorozumění vykládají nepříznivě pro učitele.
Za nešvar pokládám, když učitelé nadměrně zobecňují a prohlašují, že dnešní rodiče jsou hrozní. Ano, někteří rodiče jsou hrozní. Takoví byli a budou do té doby, než se nám podaří více je přesvědčit, že většinou nepostupují v nejlepším zájmu svého dítěte.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.