Rada odborníka: první pololetí skončilo neslavně – jak to změnit v tom druhém?

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Některým žákům se v prvním pololetí nedařilo podle představ. Pojďte se s námi zamyslet nad tím, co je možné z pozice vedení školy a učitelů udělat, aby „nehodili flintu do žita“:

1. Máte ve škole podpůrné prostředí?

Žáci se musejí cítit bezpečně, atmosféra školy musí být pozitivní. Jedině to napomáhá komunikaci, sdílení a spolupráci. Ta se pak rozvine jak mezi žáky, tak mezi učiteli a rodiči. Je potřeba být otevřený a neodsuzovat. K tomu je ale někdy potřeba opřít se o odborné znalosti a zkušenosti psychologa, speciálního pedagoga, výchovného poradce, sociálního pedagoga, metodika prevence apod.

2. Mají učitelé prostor pro sdílení a řešení problémů s více stranami?

Pokud se na učitele obrátí žák nebo rodič s žádostí o pomoc nebo radu, měl by na základě svých odborných kompetencí dokázat zareagovat. Podporovat ho mohou kolegové z poradenského pracoviště školy, kteří k jednání mohou být přizváni. Na podobné situace můžete mít dopředu vypracované metodické a podpůrné materiály školy, popř. využívat obecně dostupné materiály jiných organizac

3. Jakým způsobem máte nastavenu komunikaci s rodiči?

V praxi se ukazuje, že častá a pravidelná komunikace s rodiči velmi pozitivně ovlivňuje pokroky dítěte. Zapojte je tedy do procesu zlepšení výsledků jejich dítěte jako třetí stranu. Případně nabídněte možnosti poradenství, uspořádejte celoškolní seminář, besedu apod. Požádejte pracovníky školního poradenského pracoviště o vytvoření informačních materiálů, podpořte učitele a rodiče v tom, že i nastavený plán je potřeba revidovat či upravovat v průběhu jeho trvání.

4. Máte ve škole nastaven systém evaluace a zpětné vazby?

V průběhu pololetí je dobré revidovat, zda podpůrné programy, primární prevence a aktivity, které pro žáky pořádáte, mají pozitivní dopad. Je třeba sbírat zpětnou vazbu jak od žáků a učitelů, tak i od rodičů a dalších pracovníků školy. Nebojte se novinek, nebojte se být inovativní.

Ve škole se každý má cítit přijímán a respektován. Jen tak se může rozvíjet, učit a růst. To tvoří školu inkluzivní, otevřenou a přijímající. A v tom všem hraje klíčovou roli vedení školy.

Jako příklad materiálů, které může pro žáky vytvořit školní poradenské pracoviště, připojujeme jednoduchou infografiku 2. pololetí v klidu a lépe – můžete ji rovnou vytisknout a rozdat mezi žáky.

Připravila Mgr. et Mgr. Jana Pechancová, psycholožka a speciální pedagožka, která se v DYS-centru Praha věnuje diagnostice dětí, dospívajících i dospělých, dynamické diagnostice, konzultační, poradenské a reedukační práci s klienty.

TÝDENÍK MONČA(179)

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Rada odborníka: první pololetí skončilo neslavně – jak to změnit v tom druhém?

Kontaktujte nás