Ke konci kalendářního roku máme často všichni tendenci uzavírat, bilancovat a stanovovat si nové cíle, plány nebo vize. Ve školství tomu napomáhají i školní prázdniny, které se s koncem roku pojí, ať už během nich slavíte Vánoce, nebo ne. Školní rok ale konec kalendářního ignoruje, neboť první pololetí se uzavírá až v lednu. Ve škole nezačínáme nanovo.
Co to může „dělat“ s pedagogy? Na konci roku se tak trochu vypneme, pak přijdeme do školy a hned naskočíme do tempa – musím vše uzavřít dokončit (podobně jako účetní). Jinými slovy: Něco jsem prošvihl/a. To musí být stres pro každého. A taktéž žáci, kteří se během prázdnin věnovali sledování pohádek, navštěvování příbuzných nebo zimním radovánkám, po příchodu do školy nebudou nadšeni z různých opakování, obtížně se budou rozpomínat, na které stránce v učebnici nebo pracovním sešitě „skončili“ apod.
Řešením často bývalo zadání práce, rozsahu látky, které si děti měly během prázdnin zopakovat nebo se naučit. Ale ruku na srdce, komu z učitelů se chce sedat o prázdninách k přípravě testů a písemných prací, vymýšlet zadání a v lednu se pak nevyhrabat z papírů, sešitů, kontrol a oprav? Kdo z žáků se opravdu rozhodne vynechat pohádku/film v televizi a jde se systematicky učit, připravovat se na opakování? Jak na to vyzrát?
- Raději v lednu zadejte samostatné/skupinové projektové práce na témata, které podpoří výsledný projevený výkon.
- Nepište oficiální „velké písemky“, ale drobná opakování zařazujte průběžně v hodinách, jejich výsledky pak můžete hodnotit a shrnout.
- Hodnoťte práci v hodinách a skupinovou práci a spolupráci (ideálně v průběhu celého školního roku).
- Mějte jasně definovaná kritéria hodnocení. Žáci pak budou vědět, zda ještě chtějí vyvíjet další aktivitu, nebo jsou spokojeni na škále, na které jsou.
Milí kolegové, zhodnoťte,
- co se vám podařilo,
- kam jste se se žáky posunuli od září,
- zda u každého vidíte pokrok,
- zda vám vyhovuje styl, jakým jste se rozhodl/a tento školní rok děti vzdělávat,
- zda je vaše pedagogické působení v souladu s hodnotami vašimi, ale i školními.
Pro pokračování školního roku si můžete stanovit cíle (minimální, optimální a maximální) a k nim vytyčit jednotlivé cesty. A pololetí můžete klidně přejít jen s vydechnutím, nadechnutím a úsměvem. Za každý předmět, ve kterém ubude jedno písemné opakování, se dětem výrazně uleví.
A dovolte mi ještě několik připomínek, které bychom jako profesionálové měli brát v úvahu:
- ne každý se na volno těší (náročné situace v rodině, rodina chybí zcela),
- ne každý slaví Vánoce (a to nejen rodiny jiných náboženství, ale i někteří křesťané nebo ateisté),
- ne každý dostává dárky (z přesvědčení, víry, finanční situace aj.),
- ne každému, kdo dárky dostal, se splnilo přání (z velkého očekávání přichází velké zklamání, které může být obtížné pro děti zpracovat, navíc se děti nevidí s vrstevníky po několik dní a se svým smutkem mohou zůstávat samotné),
- ne každý může jet lyžovat a užívat si sněhových radovánek, i pokud sníh napadne i v ČR (důvody mohou být vztahové, finanční, rodinné tradice – navštěvování aj.),
- ne každý bude mít prostor a čas věnovat se škole a učení (velké množství návštěv, povinností v domácnosti nebo rodina využije prázdniny na dovolenou aj.),
- ne každý prožije prázdniny radostně a láskyplně, dějí se i smutné věci.
Tak či tak, zlatá střední cesta je opět ta, která se bude hodit opravdu všem. Můžete třeba žákům doporučit, aby shrnuli, co se od počátku školního roku naučili a kam chtějí sami směřovat. Třeba to bude zajímavé i pro ně samotné, udělat si rekapitulaci a plán do budoucna.
Rozhodně je ale podstatné myslet na to, že prázdniny nejsou určeny k distanční výuce. Pojďme si je všichni co nejvíc užít, odpočinout si, nabrat sílu, zhodnotit a přehodnotit, co je potřeba. Vydechneme si, abychom se znovu mohli nadechnout a vykročit do dalšího roku s radostí a lehkostí.
Přeji vám všem hodně radosti a naplnění z práce i odpočinku. Veselé Vánoce a hodně zdraví a radosti do nového roku 2025.
Připravila Mgr. et Mgr. Jana Pechancová, psycholožka a speciální pedagožka, která se v DYS-centru Praha věnuje diagnostice dětí, dospívajících i dospělých, dynamické diagnostice, konzultační, poradenské a reedukační práci s klienty.