RADA ODBORNÍKA: mezigenerační sborovna

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Na co by měl ředitel dbát, aby se v jeho týmu cítili dobře zástupci všech generací? Na co myslet při komunikaci? Při zadávání práce? Do čeho tým nenutit? Jak podporovat profesionální vztahy a spolupráci napříč generacemi?

Lze vymýšlet různá nejvhodnější uskupení týmu školy, a stejně vždy skončíme u toho, že tým dělají konkrétní lidé. Vedení, učitelé a asistenti. Jistě i z vlastní zkušenosti víme, že naše vztahy s některým vrstevníkem nestojí za moc, naproti tomu věkově výrazně odlišný kolega je nám hodně blízký. Navíc realita si příliš poroučet nedá. Na první pohled se jeví jako vhodná vyvážená kombinace mládí a zkušenosti se silným středním věkem. Ovšem stejně je vždy žádoucí respektovat pár doporučení.

1. Stáří ani mládí nepředstavují žádnou zásluhu. Dokonce i bohaté zkušenosti jsou výhodou jen někdy – mohou nám bránit v přijetí bezvadné novinky. A naopak nezaujatá mysl aktivního nováčka může přinášet dobrou změnu, ale také již mnohokrát vyzkoušenou slepou uličku nebo pořádnou ptákovinu. 

2. Každá věková skupina má tedy všeobecně některé přednosti, které je žádoucí využít, a rovněž možné nedostatky. A zároveň specifické potřeby. Nejsou příliš velké, vlastně u většiny postačuje obecný respekt (je vhodné se říct i úcta), slušnost. Ty pak snadněji otvírají dvířka k dobré spolupráci.

3. Je pravda, že dlouholetá praxe přináší zkušenosti, ovšem také trošku pohodlnosti, rigidity, pocitu, že všechno znám, a současně, že mnohé je marnost nad marnost. Na druhé straně nebrat vážně zkušenosti druhých není vhodné, přestože to chci sám dělat jinak. Vytahovat se zkušenostmi není rovněž příliš produktivní. Vedení musí dát pozor, aby zkušenosti využívalo, ale nezneužívalo. Totéž ovšem platí pro energii a nadšení mládí.

4. Ředitel je jako dirigent orchestru. Na jedné straně by měl být citlivý i k nepatrným náznakům nesouladu, na druhé straně by měl být rozhodný, aby si každý rozmyslel narušovat klima ve sboru. Měl by zachytit každý i jen střípek pozitivních vztahů. Když si může vybírat nového člena sboru, měl by zkusit myslet i na to, aby nový člen sboru byl lidsky přijatelný.

Je to sice obtížné k uvědomění, ale každý učitelský kolektiv má určitý charakter. Pak se může stát, že ani úžasný učitel nemusí zapadnout, protože je nastavený jinak.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

Mertin Vaclav leto

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: mezigenerační sborovna

Kontaktujte nás