Rada odborníka: mluviti stříbro, mlčeti zlato

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Jaké věty by neměly zaznít z úst zkušeného pedagoga?

Snad žádné slovo není úplně špatné samo o sobě, ale pouze v určitém kontextu. Kontext ve škole vyjadřuje vztahy učitele a žáka či jeho rodičů a současně konkrétní situaci. Pokud obé dobře neznáme, může se nám některé vyjádření učitele zdát až nekorektní.

Ovšem abych se netvářil, že je jedno úplně všechno, co kdo řekne, že kontextem vysvětlíme cokoli, tedy jakékoli urážky, vulgarity či ponižování. A že si někdy učitelé neberou servítky.

Z tebe nic pořádného nebude! v říjnu první třídy rozhodně nemůže povzbudit dítě k radosti z návštěvy ve škole.                                                                       No jo, barbaři… k chlapci z kultivované ukrajinské rodiny, kdy si matka nevšimla, že jde třída do divadla, a dala chlapci běžné, a tedy neslavnostní školní oblečení.                                                                                                                                                                                                                                                                 Co to máš na sobě, jak to vypadáš? Ano, v určitém věku na sebe dospívající vezmou všelijaké hábity a upraví se do podoby, která odráží jejich aktuální psychické rozpoložení.                                                                                                                                                                                                                           Všichni se podívejte, jak Vojta namastil diktát! obchází paní učitelka v sedmé třídě všechny žáky se sešitem v ruce.

Mohl bych pokračovat dalšími příklady výchovy ostudou. Někdy se dokonce objeví útoky na rodiče.

Učitel nesmí zapomenout, že není podstatné, že on to myslel dobře, aby se žák zastyděl a víc se snažil, nebo že to tak nemyslel, že to byl humor, srozumitelná nadsázka. Jenže když dítě to vzalo téměř doslova, má učitel smůlu.

Pokud má učitel dlouhodobě přátelský vztah se třídou a přiměřeně ji „trénuje“, může si dovolit o něco víc. Ale i pak musí být velmi opatrný, aby např. jeho humor byl skutečně pochopen jako humor. Ovšem urážky, zesměšňování, ponižování nemají ve škole místo v žádném případě.

Leckdy nic nezkazíme, když se zeptáme, než že autoritativně sdělujeme stanovisko. Jak jsi to myslel, co tě k tomu vedlo? A nezapomínejme na věty orientované na budoucnost.                                                                                                                                                                                                                                     Co uděláme příště, aby to bylo lepší?

Specifickou kapitolu představují hovory o dětech s rodiči. I zcela objektivní nepříjemnosti se dají sdělovat sice srozumitelně, ale bez útoků na dítě či na rodičovské kompetence.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Rada odborníka: mluviti stříbro, mlčeti zlato

Kontaktujte nás