RADA ODBORNÍKA: několik postřehů k roli školního psychologa

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Každá škola je živý a jedinečný organismus. Výsledný mix potřeb vyplývá ze složení žáků a jejich rodičů, individualit učitelů, ředitele, podmínek, které má škola k dispozici. Dílčí důležitou roli hraje i spolupráce se školními i místními poradenskými zařízeními a dalšími podpůrnými institucemi. Z toho pak také vznikají poněkud odlišné způsoby jejich uspokojování, a tedy i požadavků na školního psychologa.

Na druhé straně ani školní psychologové nejsou unifikovaní. Každý máme silnější i slabší stránky, specifické dovednosti, odlišným způsobem můžeme vnímat dítě, školu i vzdělání. Jsme ve škole a ve školství kratší či delší období. A z této jedinečné konstelace pak vznikají i konkrétní požadavky školy i optimální náplň pro psychologa.

Pokud jsou členové školního týmu nějakou dobu spolu, mají nemalé zkušenosti, co od koho lze očekávat. S konkrétním problémem se neobracejí pouze podle funkce či role, kterou dotyčný ve škole zastává, ale na základě zkušeností, které s ním mají. Takže pak se třeba s žádostí o konzultaci obrátí na zkušenější kolegyni, a ne na začínajícího psychologa.

Psycholog pracuje ve škole individuálně se žáky, s jejich rodiči, se třídami, provádí krizovou intervenci. Naopak neprovádí tradiční vyšetření. Podle zájmu může pracovat i s učiteli. Pokud vnímá spolupráci se školou jako svou dlouhodobou perspektivu, leccos se doučí. Může vést dítě docela jednoduše dlouhodobě, protože je má bez problému k dispozici.

  • Domnívám se, že by měl co nejvíc povzbuzovat pozitivní klima ve škole, dobré vztahy mezi učiteli a stejně pěkné vztahy k žákům.
  • O přestávkách by měl chodit po škole a konverzovat s učiteli – pracovně, nepracovně. Každopádně příjemně a přátelsky.
  • Pomalu by měl zkoušet modifikovat méně vhodné jednání některého učitele, razantně by se měl vzít za dítě, když je mu kýmkoli ubližováno.
  • Neměl by mlčet k psychologickým nápadům vedení školy, které někdy vůbec nezapadají do kontextu současného vzdělávání.
  • Vzhledem k zatímnímu rozdělení kompetencí mezi poradenského odborníka ve škole a v poradenském zařízení provádí školní psycholog jen výjimečně tradiční diagnostiku. Podstatně silnější a přínosnější může být v dlouhodobé klinické diagnostice.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: několik postřehů k roli školního psychologa

Kontaktujte nás