Každá škola je živý a jedinečný organismus. Výsledný mix potřeb vyplývá ze složení žáků a jejich rodičů, individualit učitelů, ředitele, podmínek, které má škola k dispozici. Dílčí důležitou roli hraje i spolupráce se školními i místními poradenskými zařízeními a dalšími podpůrnými institucemi. Z toho pak také vznikají poněkud odlišné způsoby jejich uspokojování, a tedy i požadavků na školního psychologa.
Na druhé straně ani školní psychologové nejsou unifikovaní. Každý máme silnější i slabší stránky, specifické dovednosti, odlišným způsobem můžeme vnímat dítě, školu i vzdělání. Jsme ve škole a ve školství kratší či delší období. A z této jedinečné konstelace pak vznikají i konkrétní požadavky školy i optimální náplň pro psychologa.
Pokud jsou členové školního týmu nějakou dobu spolu, mají nemalé zkušenosti, co od koho lze očekávat. S konkrétním problémem se neobracejí pouze podle funkce či role, kterou dotyčný ve škole zastává, ale na základě zkušeností, které s ním mají. Takže pak se třeba s žádostí o konzultaci obrátí na zkušenější kolegyni, a ne na začínajícího psychologa.
Psycholog pracuje ve škole individuálně se žáky, s jejich rodiči, se třídami, provádí krizovou intervenci. Naopak neprovádí tradiční vyšetření. Podle zájmu může pracovat i s učiteli. Pokud vnímá spolupráci se školou jako svou dlouhodobou perspektivu, leccos se doučí. Může vést dítě docela jednoduše dlouhodobě, protože je má bez problému k dispozici.
- Domnívám se, že by měl co nejvíc povzbuzovat pozitivní klima ve škole, dobré vztahy mezi učiteli a stejně pěkné vztahy k žákům.
- O přestávkách by měl chodit po škole a konverzovat s učiteli – pracovně, nepracovně. Každopádně příjemně a přátelsky.
- Pomalu by měl zkoušet modifikovat méně vhodné jednání některého učitele, razantně by se měl vzít za dítě, když je mu kýmkoli ubližováno.
- Neměl by mlčet k psychologickým nápadům vedení školy, které někdy vůbec nezapadají do kontextu současného vzdělávání.
- Vzhledem k zatímnímu rozdělení kompetencí mezi poradenského odborníka ve škole a v poradenském zařízení provádí školní psycholog jen výjimečně tradiční diagnostiku. Podstatně silnější a přínosnější může být v dlouhodobé klinické diagnostice.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.