Křivka zapomínání je neúprosná. Představu, že si uchováme vše, co jsme se naučili, patrně nesdílí žádný dospělý. Údajně zapomeneme 80 % toho, co jsme se ve škole naučili.
Už v základní škole se něco děti učí pouze na písemku, aby po ní znalost okamžitě zapomněly. U části to absolutně nevadí. Ovšem existují znalosti i dovednosti, které je dobré zachovat. Přitom paměť si nevybírá. Podstatnou informaci v klidu a úplně zapomeneme, naopak do pozdního stáří uchováme zcela okrajový a nepodstatný poznatek. Těmi se pak chlubíme, aby mladí viděli, co všechno jsme zvládli. Opakováním se znalosti oživí a upevní. Vydáváme také mozku signál, že jde o poznatky důležitější.
Červen je doba opakování látky za celý rok. Jen bychom se přitom měli soustředit právě na věci podstatné. Při opakování nejde o to žáky nachytat při neznalostech, dávat jim chytáky, rozčilovat se nad případnými neznalostmi. Je dobré připomenout jim explicitně, na co se mají soustředit. A rovněž termín velké písemky by měl být dětem a lépe i jejich rodičům dostatečně dopředu znám. Vůbec mi nevadí a pokládám za samozřejmé, že se žáci na opakování doma připravují. Ve škole lze zajistit pochopení, ale zpravidla ne rutinu.
A podporuju jednu zásadu. Když se žákovi opakování nepovede, měli bychom brát v potaz i předchozí výsledky. Pokud je naopak zřejmé, že látku dobře zvládnul, doučil se i to, co v průběhu roku úplně nevyšlo, výrazně bych k výsledku přihlédl při stanovení známky na vysvědčení. Věty nemohu mu dát na vysvědčení jedničku, když dostal v listopadu pětku ze zkoušení nebo trojku v pololetí na vysvědčení, pokládám za neodpovídající. Důležité je přece, že se tenkrát nezvládnutou látku doučil a úspěšně může vyrazit do dalšího ročníku.
Již jsem zmínil, že některé poznatky si pamatujeme po celý život. Možná se jedná o náhodu, možná o dopad mnohonásobného, až drilového opakování. Škola učí pro budoucnost, takže využívá mechanismy, které má k dispozici. A občasné opakování látky představuje jeden z nich. A v září by mělo žáky čekat totéž, aby učitel porozuměl, kolik z podstatných znalostí a dovedností se uchovalo přes prázdniny.
Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.