RADA ODBORNÍKA: proč některým učitelům vadí žáci s psychickými obtížemi?

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Škola se pozvolna proměňuje. Nic jiného jí totiž nezbývá, chce-li dostát v dnešní době svému poslání, a tedy požadavkům společnosti. V některých ohledech to jde snadněji, jiné teprve čekají.

Léta se více či o trochu méně věnujeme i ve školách jedincům se zdravotním postižením, tedy se speciálními vzdělávacími potřebami. Některá postižení jsou pro nás více přijatelná, ovšem např. žáci s mentální retardací, autismem mnohem méně.

Jenže realitu dneška představují i psychické problémy u dětí a adolescentů: fobie, úzkostné poruchy, panické ataky, deprese, sebepoškozování, sebevražedné pokusy. Nic nenasvědčuje tomu, že by u dětí ubývaly. V souvislosti s covidem, válkou na Ukrajině dalšími nepříznivými společenskými okolnostmi naopak jejich počty spíše narůstají.

Proto škola nemůže před nimi strkat hlavu do písku. Představa, že je žáci odloží v šatně a po škole obléknou s kabátem, je hloupost. Podobná hloupost by byla, kdybychom si mysleli, že tyto žáky pošleme do léčeben, speciálních škol, zkrátka, že je vyloučíme z klasického vzdělávání.

Problém je, že tyto poruchy nejsou na první pohled vidět. Stále v nás trochu přetrvává přesvědčení, že si je děti vymýšlejí. Máme i obavy, že takové dítě začne ohrožovat sebe i spolužáky, ničit věci. Možná uvažujeme i o nevychovanosti, rozmazlenosti. Někdy máme pocit, že to dítě dělá schválně. Snad aby získalo nějakou výhodu, úlevu, pozornost?

Jenže on život s podobnou poruchou vůbec není komfortní. Navíc dítě ji bez naší pomoci neumí řešit. Dospělý si vezme prášek, ale co dítě?

Vůbec nepochybuji, že některé projevy psychických poruch mohou být pro učitele značně náročné. Ona veškerá jedinečnost komplikuje stejnost požadovanou ve škole. Jenže ke školní „terapii“ není potřeba nic moc. I nepatrné znalosti, pozitivní vstřícnost, přijetí žáka.

Děti i dospívající s psychickými problémy jsou stejné bytosti, jako jsme my. Navíc jsou to naše děti. Nikdo z nás neví, co ho v rodině nebo osobně potká. Zasluhují naši vstřícnost, podporu, pomoc, a ne odsudek či odpor.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

Mertin Vaclav leto

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: proč některým učitelům vadí žáci s psychickými obtížemi?

Kontaktujte nás