Přibývá žáků s psychickými obtížemi. Jak se mohou projevovat v běžném chodu školy? Nabízíme 15 bodů, jaké signály monitorovat, čeho si mohou pedagogové všímat.
Obecně si u dětí a dospívajících všímáme změn v jejich chování, prožívání a v komunikaci, které přetrvávají déle než 2 týdny:
- výkyvy nálad (pocity smutku, strachu, vzteku, apatie, podrážděnosti, úzkosti či deprese),
- vyhýbání se kamarádům či blízkým,
- ztráta zájmu o oblíbené aktivity,
- samotářství,
- potíže s autoritami,
- rizikové chování (např. bojovnost při užívání návykových látek),
- špatné soustředění, roztržitost,
- zhoršený školní prospěch,
- potíže se spánkem,
- nečekané změny váhy, časté zvracení, opakované návštěvy toalety,
- chronické bolesti hlavy či břicha,
- zanedbávání vlastního vzhledu,
- nízké sebevědomí,
- vidění věcí či slyšení hlasů, které nejsou reálné,
- sebepoškozování, sebevražedné myšlenky či tendence.
Radu odborníka připravila PhDr. Jitka Kendíková, dlouholetá ředitelka Základní školy J. Gutha-Jarkovského a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského, Praha 1, specialistka na vzdělávání žáků s SVP (zejména s poruchami autistického spektra), vzdělávání českých žáků studujících v zahraničí, zkušená lektorka a autorka mnoha odborných publikací.