RADA ODBORNÍKA: školní výlet z pohledu psychologa

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Proč je dobré je pořádat? Nejedná se dnes už o přežitek? Co mohou přinést? Jaký potenciál mohou mít?

Školní výlety mají v dnešní době pro děti poněkud jiný význam a patrně i jinou hodnotu než před desítkami let. Dnes už dítě bylo možná o jarních prázdninách na horách, v dubnu potom na týden v Egyptě, v létě ještě pojede s maminkou k moři a potom ještě s tatínkem k jinému moři. Mezitím vyjede občas i s prarodiči na víkendový výlet. Jistě jsou i rodiny, kde se tímto způsobem nevyjíždí. Jenže pak je rovněž větší pravděpodobnost, že nebudou mít prostředky ani na výlet.

Samotné školy pořádají i během roku řadu neformálních akcí, občas i výjezdových aktivit. Ty se sice zčásti konaly i dřív, ovšem dnes mají bohatší náplň a patrně jsou častější. Jsou školy, kde se pravidelně pořádají adaptační nebo stmelovací výjezdy, jazykové kurzy v zahraničí. Takže vyjet na dva tři dny se třídou na výlet nemusí představovat žádné velké lákadlo. Ještě tak jednodenní návštěva skanzenu nebo iQlandie či Pevnosti poznání.

Patrně ani předpisy nepřejí příliš bezproblémovému školnímu vyjíždění. Pro učitele představuje výlet mnohem náročnější událost než před léty. Takže suma sumárum, nedivím se, když to nevyjde. Dokonce ani když učitel vyhodnotí, že výlet nestojí za všechna rizika.

Přesto má takový výlet v sobě alespoň dílčí socializační potenciál. Jsou učitelé, kteří překonají úskalí a i dnes nadchnou žáky, výlet pro ně představuje dobrou příležitost vyjet s celou třídou. Jedou dokonce i s těmi staršími, které pobyt mimo rodinu může lákat k utržení se ze řetězu. Všichni jsou na dva tři dny spolu v jiném prostředí, v jiných podmínkách.

Učitel má dobrou možnost nabídnout dětem další kousky ze své osobnosti, a i sám má možnost poznat dětí trochu jinak. Je pravda, že i škola v přírodě může naplňovat stejné cíle. Pochopitelně vždy alespoň částečně záleží na postoji rodičů. Musím připustit, že jsou i rodiny, kde nejsou prostředky prakticky na nic.

Je pěkné i prospěšné, když se všichni domluví a třída vyrazí na výlet. Když se to však nepodaří, nevidím v tom žádný větší problém.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: školní výlet z pohledu psychologa

Kontaktujte nás