Rada odborníka: styl komunikace učitele se žáky aneb co zasejeme…

Pro zobrazení obsahu se přihlašte níže.

Někdy máme za to, že když se jedná o dítě, které navíc máme něco naučit a vychovávat je, je nám tedy svěřeno do péče, tak se k němu můžeme chovat prazvláštním a často velmi povýšeným a neuctivým způsobem. Zejména, když je na něco méně chápavé, nejde mu to nebo se nechová příliš vhodně. A čím je mladší, tím menší máme zábrany i my. 

Neměli bychom zapomínat na to, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. A nejsou to děti, které určují pravidla komunikace. Byť leckdy si přinášejí mnohé způsoby nevhodné komunikace z domova, zapomenou, že nejsou s vrstevníky na hřišti, ovšem škola rovněž leckdy poskytuje silné podněty k jejich rozvoji.

My si leckdy stěžujeme na chování a projevy dětí a rádi opomíjíme fakt, že podstatný zdroj je v nás dospělých. Chováme se k nim nepěkně, znevažujeme je, nevhodně je kritizujeme, vysmíváme se jejich neschopnostem a chybám. Občas bez větší znalosti reagujeme na  tělesné charakteristiky, za které se stydí a za které ani nemohou. Vyjadřujeme se nepříznivě a velmi odvážně o jejich budoucnosti. Neslušně jim skáčeme do řeči, nevnímáme, co říkají, ani se nesnažíme přemýšlet, proč to říkají. A máme za to, že to tak v životě chodí a že je tím otužujeme. A také, že je tím povzbuzujeme k lepšímu chování i výkonnosti. Jenže pak se upřímně divíme, že oni jsou hulvátští k nám.

Neměli bychom zapomínat na to, že každá mladá generace normy posouvá. Výrazy, které před pár desítkami let byly zcela nepřijatelné, se staly součástí běžného slovníku.

Učitelé si pravidelně stěžují, že všeobecně upadá respekt vůči učitelskému povolání. Jenže ona se změnila společnost a formální autorita učitele (ale i dalších pozic) funguje stále méně. A když ji nevyvažuje autoritou postavenou na odborných znalostech, pozitivním vztahu k dětem, komunikačních dovednostech, sebejistotě, důsledně korektním a hlavně lidském jednání, neměl by se příliš podivovat.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

Rada odborníka: styl komunikace učitele se žáky aneb co zasejeme…

Kontaktujte nás