Otázka za milion. Pokud ji někdo jednou provždy rozlouskne, měl by obdržet nějakou učitelskou cenu, když ne rovnou Nobelovku.
Doporučuji se v první řadě řídit Komenského principem přiměřenosti. Hned vzápětí se jeví jako podstatné zásady uvědomělosti a názornosti. Mohli bychom pokračovat, ale možná je to vše, co je potřeba pro zodpovězení otázky: Zadávat, či nezadávat úkoly na prázdniny?
Dá se obecně konstatovat, že jsou děti, které z toho budou těžit, ale také děti, které v hrůze z postihu úkoly dokončí v předvečer prvního školního dne. Cestou tedy může být dobrovolnost úkolů. Nebo vytvoření úkolů tak, aby byly pro děti neodolatelné a zajímavé. Připravit jim takovou malou celoprázdninovou hru.
Rozdílné je zadávat úkoly pro děti na počátku školní docházky a pro děti starší. U dětí v prvních třídách je podstatné, aby ještě neupevněné dovednosti čtení a psaní trénovaly konstantně, co nejčastěji a v různorodých situacích. Pro děti starší, které základní dovednosti mají zvládnuté, je důležitější poskytnout situace, ve kterých mohou nabyté znalosti prakticky využít. Nabídnout jim tipy, jaké pamětihodnosti navštívit, kde si vyzkoušet nějaké konkrétní vyučovací téma, jakou knihu si přečíst/poslechnout, kde narazit na zajímavou architekturu, využití geometrie apod. To ti starší ocení více než stránky příkladů či kupu stránek k přečtení a naučení.
Protože to není téma snadné a každý si musí najít tu svou odpověď a cestu, zamysleme se, jaká jsou PRO a PROTI. Předkládáme vám záměrně nedokončenou tabulku, kterou si doplňte dle vlastního úsudku. Pomůže vám i utřídit si, jaké typy prázdninových aktivit vybrat pro koho:
PRO | PROTI |
opakování učiva | chybí dohled pedagoga |
oživování obtížného učiva | děti se mohou naučit nesprávný postup |
snadnější navazování v novém školním roce | není čas na odpočinek – uložení informací do dlouhodobé paměti |
procvičování | úkoly tužka-papír neposkytují prostor pro využití znalostí v praxi |
„nevypadnou z tempa“ | neodpočinou si |
… | … |
A přidáváme i náměty na aktivity, které děti baví a mohou se využít jako vzdělávací:
NÁMĚTY NA AKTIVITY: |
Papírová únikovka plná šifer, křížovek, aktivit k luštění. |
Prázdninový opakovací sešit – každý den jeden úkol na 5 minut. |
Matematická šifra, kdy postupně budou děti odhalovat tajenku, výsledek. |
Ekonomická rozvaha prázdninových výletů (cesta, ubytování, strava atd.). |
Historická detektivka – odhalování tajemných příběhů z historie daného místa (hradu, města…). |
Zeměpisné cestování – cesta kolem světadílů, státu, světa. |
Astronomické odhalování tajů vesmíru – čtení, psaní, počítání. |
Fyzikální a chemické zkoumání přírodních dějů a procesů – využití v praxi při úklidu, při tvoření, stavění. |
Sepsání vlastního prázdninového románu, knihy povídek, cestopisu, „zážitkovníku“. |
Vytvoření kroniky rodu – z povídání prarodičů, archivu fotek a materiálů, které dohledají. |
… |
… |
Ale především všem, dětem i pedagogům, přeji příjemnou regeneraci všech sil – fyzických i vnitřních, dostatek prostoru na lenošení i čas na nudu, protože z té vznikají nejlepší nápady a nezapomenutelné zážitky.
Tak krásné prázdniny, milí kolegové.
Připravila Mgr. et Mgr. Jana Pechancová, psycholožka a speciální pedagožka, která se v DYS-centru Praha věnuje diagnostice dětí, dospívajících i dospělých, dynamické diagnostice, konzultační, poradenské a reedukační práci s klienty.